انواع وسایل هوشمند در خانه های هوشمند

فهرست مطالب

انواع وسایل هوشمندی که امروزه می شناسیم کاربردهای مختلفی دارند. برخی از این وسایل به صورت مستقل کار می کنند. برخی دیگر نیز در غالب یک سیستم عمل می کنند. به عنوان یکی از سیستم های هوشمند جذاب و پرکاربرد می توان از خانه هوشمند نام برد.

این خانه ها امکانات متفاوتی را به کاربردان ارائه می کنند. با توجه به برند تجهیزات مورد استفاده و همچنین پروتکل ارتباطی آن ها، امکانات قابل ارائه متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع وسایل هوشمند خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند چه امکاناتی دارد؟

فارغ از اینکه از چه برندی استفاده می کنید، برخی از امکانات خانه های هوشمند بین برندهای مختلف مشترک هستند. اگرچه ممکن است روش یا تجهیزات مورد استفاده برای کنترل هریک متفاوت باشد. در ادامه به بیان تفاوت های تجهیزات و روش های مختلف می پردازیم. از جمله امکانات قابل ارائه در سیستم های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل تجهیزات الکتریکی
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز
  • کنترل درب پارکینگ و نفر رو
  • احضار آسانسور
  • و …

اکنون با توجه به انواع وسایل هوشمند مورد استفاده در پروژه ها، به دسته بندی خانه های هوشمند می پردازیم.

انواع وسایل هوشمند

وسایل هوشمند تجمیعی یا مستقل

جهت دسترسی و کنترل تجهیزات خانه هوشمند از راه دور، اتصال تجهیزات به اینترنت ضروری است. در برخی از سیستم ها تجهیزات به کمک یک دستگاه مرکزی به اینترنت متصل می شوند. گروهی دیگر از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند.

این تجهیزات را با نام standalone نیز می شناسند. انواع وسایل هوشمند مستقل با تکنولوژی wifi به اینترنت متصل می شوند. ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت نیز از طریق wifi برقرار می شود. مساله حائز اهمیت در این زمینه ارتباط بین تجهیزات و دستگاه مرکزی است.

این ارتباط می تواند به دو شکل بی سیم و با سیم برقرار شود. در ادامه به بررسی این تکنولوژی ها می پردازیم.

انواع وسایل هوشمند سیمی

ارتباط بین این وسایل با دستگاه کنترل مرکزی از طریق سیم برقرار می شود. براساس پروتکل ارتباطی مورد استفاده، نوع سیم کشی متفاوت است. در واقع تفاوت در نوع سیم مورد استفاده برای ارتباط است. KNX و Mod-Bus شناخته شده ترین پروتکل های ارتباط سیمی خانه هوشمند هستند.

کابل استاندارد KNX دارای دو رشته است. تمام اطلاعات و ولتاژ تغذیه از طریق همین زوج سیم بین تجهیزات مبادله می شود. در پروتکل مد باس از 4 رشته سیم برای ارتباط بین تجهیزات استفاده می شود. دو رشته از این سیم ها برای انتقال ولتاژ تغذیه و دو رشته دیگر برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر از پروتکل های ارتباطی استاندارد استفاده کنید، قادر خواهید بود از انواع وسایل هوشمند مبتنی بر آن پروتکل استفاده کنید.

انواع وسایل هوشمند بی سیم

این گروه از وسایل ارتباط خود را از طریق فناوری های بی سیم برقرار می کنند. فناوری های ارتباط رادیویی (RF)، بلوتوث و WIFI از این قبیل هستند. لازم به ذکر است این فناوری ها تنا بستر ارتباطی را فراهم می کنند و پروتکل ارتباطی متفاوت از آن هاست.

به بیان ساده منظور از پروتکل ، زبان ارتباطی بین تجهیزات است. پروتکل نوعی رمزگذاری روی اطلاعات است که آن ها را از دسترس عموم خارج می کند.

از کدام وسایل هوشمند استفاده کنیم؟

انواع وسایل هوشمند را علاوه بر نوع ارتباط، براساس عملکرد نیز می توان دسته بندی کرد. برخی از امکانات خانه هوشمند را می توان توسط تجهیزات متفاوتی ارائه کرد. به عنوان مثال برای کنترل تجهیزات روشنایی می توان از کلید لمسی هوشمند و یا رله تابلویی استفاده کرد. تنوع انتخاب برای تجهیزات سرمایش و گرمایش نیز وجود دارد.

انتخاب رله یا ترموستات به انتخاب کاربر و البته با توجه به نوع سیستم مورد استفاده صورت می گیرد. تعیین انواع وسایل هوشمند مورد نیاز اولین گام در هوشمندسازی ساختمان است.

بهتر است قبل از اقدام به خرید با یک کارشناس در اینباره صحبت کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید