مقایسه خانه های هوشمند ایران و جهان

فهرست مطالب

در این مقاله به مقایسه خانه های هوشمند ایران و خانه های هوشمند جهان خواهیم پرداخت. برای خیلی ها سوال است که آیا در ایران خانه هوشمندی وجود دارد؟ تفاوت خانه های هوشمند ایران با خانه های هوشمند جهان در چیست؟ و …. در این مقاله تلاش می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

امکانات خانه های هوشمند 

قبل از اینکه به خانه های هوشمند ایران بپردازیم، به بررسی امکانات موجود در خانه های هوشمند جهان می پردازیم تا بتوانیم مقایسه درستی در این زمینه انجام دهیم. امکانات موجود در خانه های هوشمند جهان بسیار متنوع است. از اینرو امکان بررسی این امکانات به صورت موردی میسر نیست. بنابراین به بررسی کلی امکانات موجود در خانه های هوشمند جهان می پردازیم.

مقایسه خانه های هوشمند ایران و خانه های هوشمند جهان

پروتکل ارتباطی خانه های هوشمند جهان

اولین موردی که در بررسی خانه های هوشمند جهان به آن می پردازیم، پروتکل ارتباطی مورد استفاده در سیستم خانه هوشمند است… سیستم های خانه هوشمند از پروتکل های متنوعی استفاده می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “آشنایی با پروتکل های خانه هوشمند” مراجعه کنید.

تولید کنندگان مختلف تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در سطح دنیا از پروتکل های مختلفی برای ارتباط بین دستگاه ها استفاده می کنند. برخی از پروتکل ها بصورت اختصاصی توسط یک تولید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخی دیگر از پروتکل ها به صورت عمومی توسط تولیدکنندگان متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتکل را می توان به عنوان زبان ارتباطی تجهیزات معرفی کرد. خانه های هوشمند ایران و همه تجهیزاتی که از یک پروتکل مشخص استفاده می کنند قادرند با هم ارتباط برقرار کنند. این موضوع کمک می کند تا کاربر بتواند از تجهیزات متنوعی در هوشمندسازی ساختمان استفاده کند. این بدان معناست که کاربر به امکانات بیشتری دسترسی خواهد داشت.

پروتکل های زیادی در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. پر کاربردترین پروتکل ها در خانه های هوشمند جهان عبارتند از:

  • پروتکل knx
  • پروتکل mod-bus
  • پروتکل Z-wave
  • پروتکل S-bus

پروتکل های خانه های هوشمند ایرانی

شرکت های فعال در زمینه هوشمندسازی ساختمان در ایران به دو گروه شرکت های تولید کننده و شرکت های وارد کننده تقسیم می شوند. شرکت های وارد کننده اغلب محصولات ساخت چین و تعداد کمی از شرکت ها محصولات اروپایی را وارد بازار ایران می کنند.

محصولاتی که توسط شرکت های وارد کننده به بازار تزریق می شود، اغلب از پروتکل های یاد شده برای خانه های هوشمند جهان استفاده می کنند. اما گروه دوم شرکت های تولید کننده ایرانی هستند. این شرکت ها نیز محصولات خود را در دو گروه پروتکل های بین المللی و پروتکل های داخلی تولید می کنند.

پروتکل های بین المللی S-bus و mod-bus بیشترین طرفدار را در بین تولیدکنندگان ایرانی دارد. همچنین اغلب تولیدکنندگان از پروتکل های اختصاصی نیز برای ارتباط بین تجهیزات استفاده می کنند. تجهیزاتی که از پروتکل اختصاصی استفاده می کنند؛ غالبا قابل تجمیع با تولیدات سایر تولیدکنندگان نیستند.

امکانات خانه های هوشمند ایران و جهان

جدای از پروتکل مورد استفاده در هوشمندسازی ساختمان، امکانات ارائه شده در خانه های هوشمند تقریبا یکسان است. خانه های هوشمند جهان امکانات زیر را می توانند در اختیار کاربر قرار دهند:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل تجهیزات الکتریکی
  • کنترل سرمایش و گرمایش
  • کنترل درب ورودی و پارکینگ
  • کنترل سیستم امنیتی
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز و سیستم آبیاری
  • و …

تمام موارد یاد شده در بالا برای نمونه های خارجی توسط خانه های هوشمند ایران نیز قابل ارائه است. علاوه بر شرکت های وارد کننده که تجهیزات خارجی را در خانه های هوشمند نصب می کنند، شرکت های تولید کننده ایرانی نیز کلیه تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی ساختمان را در اختیار کاربران قرار می دهند.

تفاوت های خانه های هوشمند ایران و جهان

اکنون که با شباهت های خانه های هوشمند جهان و ایران آشنا شدید، به بیان تفاوت های آن ها می پردازیم.

دستیار صوتی

برخی از تولیدکنندگان خارجی اقدام به تولید تجهیزاتی می کنند که از طریق دستیار صوتی قابل کنترل است. در این مقاله قصد بررسی مزایا و معایب این سیستم را نداریم و صرفا به وجود آن اشاره می کنیم.

وجود دستیار صوتی به خودی خود گزینه جذابی است. ذکر این نکته ضروری است که همه محصولات خارجی امکان برقراری ارتباط با دستیار صوتی را ندارند. محصولات جدید تولید شده در زمینه هوشمندسازی ساختمان این امکان را دارند که با دستار صوتی ارتباط برقرار کنند.

شرکت های تولید کننده خانه های هوشمند ایران نیز در حال انجام تحقیق و توسعه به منظور برقراری ارتباط با دستیار صوتی هستند.

تجمیع دوربین و خانه هوشمند

برخی از شرکت های بزرگ فعال در زمینه تولید خانه هوشمند اقدام به ترکیب دوربین و سیستم خانه هوشمند کرده اند. از این جمله می توان به کمپانی آمازون اشاره کرد. محصولات الکسا آمازون طیف گسترده ای را شامل می شوند که از آن جمله می توان به دوربین های هوشمند اشاره کرد.

این قابلیت توسط همه شرکت های هوشمندسازی ارائه نمی شود. تجمیع دوربین و خانه هوشمند (به صورت یکپارچه و در قالب یک اپلیکیشن) نیاز به زیرساخت های عظیمی دارد. به همین دلیل همه شرکت ها قابل به ارائه این امکان نیستند. از جمله امکانات مورد نیاز می توان به پایگاه داده های با ظرفیت بسیار بالا اشاره کرد.

تفاوت های جزئی دیگری نیز میتوان بین خانه های هوشمند ایران و نمونه های خارجی پیدا کرد که به دلیل اهمیت کم از پرداختن به آن اجتناب می کنیم.

نتیجه گیری

براساس مطالب بیان شده در این مقاله، تفاوت اصلی بین خانه های هوشمند ایران و شرکت های خارجی خانه هوشمند، امکان تطبیق با تولیدات سایر شرکت ها است. همچنین برخی محصولات خارجی قابلیت تجمیع با دستیار صوتی و دوربین های حفاظتی را دارند.

به طور کلی عامل تعیین کننده در انتخاب سیستم خانه هوشمند علاوه بر نیازهای کاربر، قیمت تجهیزات است. قیمت محصولات خارجی اغلب چندین برابر محصولات داخلی است. این در حالی است که امکانات بیشتری نسبت به نمونه ایرانی در اختیار کاربر نمی گذارند.

علاوه بر این از نظر پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت های ایرانی بهتر از همنوعان خارجی خود عمل می کنند. ممنون میشم که ما رو از نظرات ارزشمندتون در انتهای مقاله بهره مند کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه خانه های هوشمند ایران و جهان;

دیدگاهتان را بنویسید