خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی

فهرست مطالب

در این مقاله به بیان رابطه استفاده از خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی می پردازم. بسیار شنیده ایم که خانه هوشمند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. در این مقاله به بیان نکاتی در این باره پرداخته شده است.

خانه هوشمند چیست؟

در مقالات متعددی به این سوال پاسخ داده ایم. به عنوان نمونه می توانید مقاله “همه آنچه باید درباره خانه هوشمند بدانید” را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه در خانه هوشمند همه کارها به کمک موبایل انجام می شود. از روشن و خاموش کردن لامپ ها گرفته تا تنظیم دمای محیط و … .

همین قابلیت استفاده از موبایل است که می تواند رابطه بین خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی را عمیق تر کند. در ادامه به بررسی حالت های مختلف صرفه جویی در خانه هوشمند می پردازیم.

صرفه جویی در مصرف انرژی

صرفه جویی در مصرف انرژی یک مفهوم عام است. در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی لازم است احتمام کافی را داشته باشیم. چرا که انرژی از جمله سرمایه هایی است که باید برای آیندگان ذخیره شود. مراد از صرفه جویی در خانه هوشمند بیشتر صرفه جویی در مصرف برق است. اما در صورت استفاده از سیستم گرمایش هوشمند، صرفه جویی در مصرف گاز نیز امکان پذیر است.

خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی

سناریوهای مختلفی برای رابطه بین خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی قابل تعریف است که به آن ها اشاره خواهم کرد.

کنترل تردد در خانه هوشمند

از جمله قابلیت های خانه هوشمند می توان به سنسورهای کنترل تردد اشاره کرد. این سنسورها قادرند در شعاع پوشش خود هر حرکتی را تشخیص دهند. به مدد این تشخیص سنسور می توان به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

بیشتر این سیستم را در راه پله ها دیده ایم که لامپ ها پس از تشخیص وارد شدن شخص به راه پله روشن می شوند. اما به دلیل امکان اتصال سنسور تشخیص حرکت به سیستم خانه هوشمند؛ می توان از این قابلیت در خانه هوشمند نیز استفاده کرد.

به دلیل امکان تعریف سناریوهای خانه هوشمند می توان از خروجی سنسور برای انجام چندین کار همزمان استفاده کرد. به عنوان مثال می توان لامپ ها و تمام وسایل الکتریکی پذیرایی از جمله تلویزیون و … را خاموش کرد.

اپلیکیشن خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی

قابلیت کنترل وسایل الکتریکی توسط موبایل به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند. برای خاموش کردن لامپ لازم نیست از جایتان بلند شوید. کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. همه لامپ ها خاموش می شوند.

استفاده از اپلیکیشن از جمله رابط های اصلی خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی است. وقتی در سفر هستید لازم نیست برای شبیه سازی حضور در منزل لامپی را روشن نگه دارید. چرا که به کمک اپلیکیشن قادر خواهید بود هر روز غروب لامپ ها را روشن و آخر شب آن ها را خاموش کنید.

حتی زمانی که در حال بازگشت از سفر یا محل کار هستید، می توانید به کمک موبایل سیستم سرمایش یا گرمایش خود را روشن کنید. این هم یکی دیگر از تاثیرات متقابل خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی است.

تاکنون مثال هایی از تاثیر خانه هوشمند در صرفه جویی بر مصرف برق بیان کردیم. اکنون به بیان مثالی از تاثیر خانه هوشمند بر صرفه جویی در مصرف گاز می پردازم.

خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف گاز

در بالا اشاره کردم که در خانه هوشمند قادر خواهید بود سیستم گرمایش خود را به کمک موبایل فعال کنید. این قابلیت به صورت مستقیم بر صرفه جویی در مصرف گاز اثر گذار خواهد بود. با وجود این قابلیت دیگر لازم نیست زمانی که به سفر می روید یا منزل را ترک می کنید سیستم گرمایش روشن باشد.

گاهی اوقات به دلیل زمانبر بودن گرم شدن خانه، ترجیح می دهیم که سیستم گرمایش را خاموش نکنیم. چون ممکن است در بازگشت به خانه با هوای سرد مواجه شده و … . به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند دیگر نیازی نیست سیستم گرمایش شما همیشه روشن باشد.

کوتاهتر شدن زمان استفاده از سیستم گرمایش به معنای کاهش مصرف گاز و برق است. بنابراین خانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف گاز نیز قابل دسترسی است. علاوه براین کاهش مصرف برق نیز به معنای کاهش مصرف گاز و دیگر سوخت های فسیلی است که در تولید برق از آن ها استفاده می شود.

کاهش مصرف سوخت های فسیلی به معنای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، کاهش آسیب به لایه اوزون و کاهش اثرات مخرب زیست محطی است. پس بیایید با استفاده از خانه هوشمند و قابلیت های آن، نقشی در حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

اگر شما هم راهکاری سراغ دارید که به کمک خانه هوشمند بتوان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد، خوشحال می شویم که آن را با ما و مخاطبان گرامیمان در میان بگذارید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم….

دیدگاهتان را بنویسید