خانه هوشمند چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که تمایل دارید بدانید خانه هوشمند چگونه کار می کند این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله علاوه بر تشریح عملکرد خانه هوشمند به بیان قابلیت های خانه هوشمند نیز می پردازیم. برای آگاهی از نحوه عملکرد اطلاع از قابلیت ها و کارهایی که در خانه هوشمند انجام می شود ضروری است.

به طور کلی در پاسخ به سوال خانه هوشمند چگونه کار می کند می توان گفت: در خانه هوشمند عملیات کنترلی به کمک اپلیکیشن موبایل انجام می شود. برای انجام هرگونه عملیات کنترلی در خانه هوشمند کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. اما اینکه پس از لمس موبایل چه اتفاقی می افتد را در ادامه توضیح خواهم داد.

قابلیت های خانه هوشمند

جهت توضیح در مورد عملکرد خانه هوشمند ابتدا باید با قابلیت های خانه هوشمند آشنا شویم. سپس در مورد هریک از قابلیت ها به سوال خانه هوشمند چگونه کار می کند پاسخ دهیم.

خانه هوشمند چگونه کار می کند

کنترل سیستم روشنایی

در خانه هوشمند جهت کنترل سیستم روشنایی از کلیدهای لمسی هوشمند و یا رله های تابلویی استفاده می شود. در صورت استفاده از رله تابلویی تنها قادر خواهید بود لامپ ها را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه کنترل کنید. اما در صورت استفاده از کلید لمسی هوشمند به صورت محلی نیز می توانید لامپ ها را روشن یا خاموش کنید.

کنترل وسایل برقی

کنترل وسایل الکتریکی در خانه هوشمند به کمک رله هوشمند انجام می شود. برخی از تولیدکنندگان اقدام به تولید پریز هوشمند می نمایند. در واقع پریز هوشمند همان رله هوشمند است که به صورت قابل حمل طراحی شده است. رله هوشمند را نیز می توانید به صورت توکار پشت پریز نصب کنید.

با نصب رله هوشمند می توانید به کمک موبایل وسیله برقی متصل به پریز را خاموش یا روشن کنید. در ادامه بررسی پاسخ به سوال خانه هوشمند چگونه کار می کند سایر بخش های خانه هوشمند را نیز به شما معرفی می کنیم.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش در خانه هوشمند به دو روش صورت می گیرد. روش اول به کمک رله های هوشمند و روش دوم به کمک ترموستات هوشمند. به دلیل محدودیت های موجود در استفاده از ترموستات هوشمند گاهی اوقات ناگزیر به استفاده از رله هوشمند برای کنترل وسایل سرمایش و گرمایش هستیم.

اگرچه استفاده از رله در کنترل سیستم سرمایش و گرمایش محدودیت هایی را برای ما در پی خواهد داشت.

سیستم امنیتی

از دیگر بخش های خانه هوشمند می توان به سیستم امنیتی اشاره کرد. این بخش از خانه هوشمند به کمک سنسورها و سیستم های هشداردهنده خیال شما را از امنیت محیط کامل می کند. ارسال پیامک و یا برقراری تماس تلفنی با موبایل شما نیز از جمله قابلیت های سیستم امنیتی هوشمند است.

علاوه بر موارد یاد شده، هر وسیله ای که برای عملکرد نیاز به جریان الکتریکی (برق) داشته باشد، در خانه هوشمند به کمک موبایل قابل کنترل است. البته ممکن است در روند انجام این کنترل محدودیت هایی نیز وجود داشته باشد. این محدودیت ها با توجه به وسیله مورد کنترل تعیین می شود.

خانه هوشمند چگونه کار می کند؟

پس از آشنایی با قابلیت های مختلف خانه هوشمند اکنون به سوال خانه هوشمند چگونه کار می کند پاسخ می دهیم. خانه هوشمند را می توان به عنوان یک شبکه سه لایه مورد بررسی قرار داد.

لایه اول

نام این لایه را رابط کاربری گذاشته ایم، شامل تجهیزاتی است که کاربر می تواند از طریق آن عملیات کنترلی مورد نظر خود را اعمال کند. این لایه می تواند شامل کلیدهای کنترل محلی، نرم افزار کاربردی خانه هوشمند و سنسورهای کنترلی باشد.

این لایه تنها لایه ای است که کاربر به صورت مستقیم با آن در ارتباط است. اگرچه ممکن است در برخی موارد کاربر مستقیما با سنسورها در ارتباط نباشد. به کمک این لایه کاربر قادر خواهد بود نیازهای خود را به خانه هوشمند اعلام کند. دستوراتی مانند روشن یا خاموش کردن یک لامپ یا هر وسله الکتریکی دیگر.

لایه دوم

این لایه رابط بین لایه کاربری و تجهیزات است. این لایه دستورات شما را به لایه عملکردی منتقل می کند. این لایه عموما شامل یک دستگاه رابط به نام دستگاه کنترل مرکزی است. اگرچه در برخی از سیستم ها نیز دستگاه کنترل مرکزی حذف شده است و بستر اینترنت به عنوان لایه رابط عمل می کند.

لایه سوم

لایه آخر عموما شامل رله، شیر برقی و … است. این تجهیزات با عملکرد خود، دستورات شما را اجرا می کنند. به عنوان مثال وقتی می خواهید سیستم سرمایش یا گرمایش را روشن کنید، شیر برقی این کار را برای شما انجام می دهد.

همچنین به عنوان مثال به منظور روشن یا خاموشش شدن لامپ یا هر وسیله الکتریکی دیگر باید یک رله قطع یا وصل شود. اکنون پاسخ سوال خانه هوشمند چگونه کار می کند را داده ایم.

به طور خلاصه زمانی که شما درخواست خود را از طریق اپلیکیشن یا به کمک کلیدهای کنترل محلی ارسال می کنید، این دستور به کمک لایه رابط به لایه عملکردی منتقل شده و عملیات مورد نظر شما صورت می پذیرد. عملیات مورد نظر شما می تواند شامل روشن یا خاموش کردن هر بخش از سیستم خانه هوشمند باشد.

در صورتی که هنوز سوال یا ابهامی در مورد مساله خانه هوشمند چگونه کار می کند دارید در پایین همین برگه با ما در میان بگذارید. یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید