خانه هوشمند وایرلس و همه چیز درباره ی آن

فهرست مطالب

با رونق گرفتن استفاده از خانه هوشمند در سرتاسر دنیا و معرفی تکنولوژی های بی سیم، خانه هوشمند وایرلس پا به عرصه وجود گذاشت. تجهیزات مورد استفاده در این خانه ها مجهز به قابلیت ارتباط بی سیم هستند. ارتباط بی سیم، استفاده از این تجهیزات را راحت تر کرده است. این تکنولوژی در کنار سهولت استفاده مزایا و معایب دیگری نیز دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک فناوری جدید است که به کاربر امکان می دهد بخش های مختلف خانه را به کمک موبایل کنترل کند. امکانات متنوع و گسترده ای را می توان در غالب خانه هوشمند به کاربران ارائه کرد. مهمترین امکانات قابل ارائه در ساختمان هوشمند (خانه هوشمند وایرلس یا سیمی) عبارتند از:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره های برقی
  • کنترل هوشمند تردد
  • کنترل هوشمند سیستم آبیاری
  • و …

در خانه هوشمند یک اپلیکیشن رابط کاربر با سیستم هوشمند است. ارتباط کاربر با سیستم بر بستر اینترنت انجام می شود. بنابراین لازم است تجهیزات خانه هوشمند به اینترنت متصل شوند. اتصال این تجهیزات به اینترنت به دو روش انجام می شود.

خانه هوشمند وایرلس

در روش اول تجهیزات خانه هوشمند به یک دستگاه واسط متصل می شوند و دستگاه واسط به اینترنت وصل می شود. در روش دوم هر یک از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند.

تفاوت خانه هوشمند با سیستم سنتی

به منظور انجام عملیات کنترلی در خانه هوشمند، لازم است فرمان های کنترلی بین تجهیزات تبادل شود. تبادل اطلاعات کنترلی نیاز به یک بستر ارتباطی دارد که خط فرمان نامیده می شود. تفاوت اصلی سیستم هوشمند با سیستم سنتی در وجود همین خط فرمان است.

خانه هوشمند علاوه بر سیم کشی خط قدرت (سیم کشی سنتی) نیاز به سیم کشی خط فرمان نیز دارد. نوع سیم مورد استفاده برای خط فرمان می تواند انواع مختلفی داشته باشد. پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند مورد استفاده توسط تجهیزات تعیین کننده ارتباط سیمی یا خانه هوشمند وایرلس است.

خانه هوشمند وایرلس

منظور از خانه هوشمند وایرلس، سیستمی است که خط فرمان آن بر بستر بی سیم شکل گرفته است. برای استفاده از این تجهیزات نیازی به سیم کشی خط فرمان وجود ندارد. چنانچه تجهیزات هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده شما مستقلا به اینترنت متصل شوند (Stand-alone) کافی است آن ها را جایگزین تجهیزات سنتی کنید.

به عنوان مثال اگر کلید سنتی را با کلید لمسی هوشمند وای فای جایگزین کنید، می توانید کنترل روشنایی را به کمک موبایل انجام دهید. گروه دیگری از تجهیزات خانه هوشمند وایرلس از طریق یک دستگاه واسط (گِیت وِی یا هاب و یا …) به اینترنت متصل می شوند. در این حالت ارتباط تجهیزات با دستگاه واسط به صورت بی سیم برقرار می شود. ارتباط گیت وی با اینترنت می تواند به صورت بی سیم یا باسیم برقرار شود.

مزایای خانه هوشمند وایرلس

استفاده از سیستم های بی سیم مزایای مختلفی دارد. اگرچه نوع تکنولوژی ارتباطی و پروتکل مورد استفاده در این زمینه اهمیت بالایی دارد، با این وجود می توان مزایای زیر را برای خانه هوشمند وایرلس برشمرد.

  • نصب راحت و عدم نیاز به تغییر سیم کشی
  • قابلیت نصب در ساختمان های در حال ساخت و در حال استفاده
  • قابلیت توسعه آسان و نامحدود سیستم
  • قابلیت جابجایی تجهیزات به خانه جدید
  • نداشتن محدودیت نصب در مکان های مختلف

البته با توجه به نوع تجهیزات و پروتکل ارتباطی آن ها می توان موارد دیگری ررا نیز به این لیست اضافه کرد.

معایب خانه هوشمند بی سیم

هر سیستمی در کنار مزایایی که برای ما دارد، قطعا معایبی نیز خواهد داشت. خانه هوشمند وایرلس نیز معایبی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.ذکر این نکته ضروری است که شاید همه موارد یاد شده برای شما حائز اهمیت نباشند.

  • محدودیت فاصله نودها از یکدیگر
  • نویز پذیری بالا، این تجهیزات برای مکان های با نویز بالا (مانند موتورخانه) مناسب نیستند

البته با توجه به نوع پروژه و امکانات مورد انتظارر می توان موارد بیشتری را به لیست بالا اضافه کرد.

جمع بندی

خانه هوشمند وایرلس یکی از انواع خانه هوشمند است که نصب و بهره برداری راحتی دارد. نصب راحت و عدم نیاز به تغییر سیم کشی این سیستم ها را به یک گزینه ایده آل برای ساختمان های در حال استفاده بدل کرده است. از سوی دیگر این سیستم ها برای مکان هایی که نویز زیادی دارند انتخاب مناسبی نیستند.

توصیه می کنیم قبل از انتخاب سیستم خانه هوشمند خود با یک کارشناس در اینباره مشورت کنید. کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید