رازهایی که باید درباره خانه ی هوشمند بدانید

فهرست مطالب

آیا تا بحال شرایط زیر را تجربه کرده اید؟

زمانی که به رختخواب می روید متوجه روشن ماندن لامپ های پذیرایی می شوید!

صبح دیر از خواب بیدار شدید و حتی وقت نمی کنید یک چای گرم بنوشید!

آبیاری باغچه برای شما به یک معضل تبدیل شده و گاهی اوقات فراموش می کنید باغچه را آبیاری کنید!

اگر هر کدام از این شرایط را تجربه کرده اید، خانه ی هوشمند تنها راه حل شما برای برون رفت از این چالش هاست. این فناوری امکانات زیادی را در اختیار کاربران می گذارد. اما امکانات زیاد همه آن چیزی نیست که باید در مورد خانه ی هوشمند بدانید با من همراه باشید تا در مورد این فناوری کنکاش کنیم.

خانه ی هوشمند چیست؟

به بیان ساده یک فناوری جدید است که شما را قادر می سازد کنترل لوازم برقی را از راه دور و به کمک موبایل انجام دهید. کاربر دستورات خود را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خانه هوشمند ثبت می کند. سپس دستورات کاربر از طریق اینترنت برای تجهیزات نصب شده در خانه ی هوشمند ارسال می شوند. تجهیزات هوشمند پس از دریافت دستورات، عملیات مورد نظر کاربر را اجرا می کنند. البته اطلاعات به وسیله رمزگذاری ایمن می شوند و در یک بستر امن تبادل می شوند.

رازهای خانه ی هوشمند

با توجه به نوع وسیله برقی که قصد کنترل آن را دارید، نوع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده متفاوت خواهد بود. از جمله مهمترین تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی ساختمان می توان به کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی، رله های هوشمند و سنسورها اشاره کرد. کلیدهای هوشمند برای کنترل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. سنسورها با توجه به نوعشان کاربردهای متفاوتی دارند و برای اندازه گیری پارامترهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. رله های هوشمند پرکاربردترین تجهیزات خانه ی هوشمند هستند. تقریبا تمام امکانات خانه هوشمند به کمک رله ها قابل ارائه است.

امکانات خانه هوشمند

با توجه به برند و نوع تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند، امکانات متفاوتی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این میزان بودجه ای که برای این کار در نظر می گیرید نقش تعیین کننده ای در امکانات خانه ی هوشمند شما خواهد داشت. مهمترین امکاناتی که در یک ساختمان هوشمند قابل ارائه هستند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • آبیاری هوشمند باغچه
  • نورپردازی هوشمند نما و دکوراسیون داخلی
  • سیستم های صوتی هوشمند
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • و …

موارد دیگری را نیز می توان به این لیست اضافه کرد. به طور کلی تمام وسایل برقی آنالوگ را می توان به سیستم خانه ی هوشمند متصل کرد. در ادامه به موارد مهمی در مورد این سیستم ها اشاره خواهم کرد که شاید تا بحال آن ها را نشنیده باشید!!

همه چیز قابل کنترل نیست!

اولین نکته ای که لازم است در مورد خانه هوشمند بدانید، محدودیت های این سیستم است.  اغلب در معرفی پریز هوشمند (یا رله هوشمند) امکان کنترل همه وسایل برقی بیان می شود. این یک باور اشتباه است. بسیاری از وسایل برقی را نمی توانید با این سیستم کنترل کنید. به عنوان مثال تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، پلوپز، برخی از انواع تستر و مایکروفر و … با تجهیزات هوشمند قابل کنترل نیستند. با یک تست ساده می توانید تشخیص دهید کدام دستگاه ها به کمک اپلیکیشن قابل کنترل هستند.

کنترل ماشین لباسشویی در خانه هوشمند

دوشاخه دستگاه را از برق جدا کنید و دوباره به پریز بزنید. اگر دستگاه شما در این حالت روشن شد، می توانید روی کنترل هوشمند آن حساب کنید. قطع و برق وصل دقیقا کاری است که رله یا پریز هوشمند انجام می دهند. به عنوان مثال تلویزیون با قطع و وصل برق در حالت استندبای (آماده به کار!) قرار می گیرد. برای روشن شدن لازم است دکمه روشن را بر روی کنترل فشار دهید. یا برای ماشین لباسشویی انتخاب برنامه شستشو برای شروع به کار ضروری است. چیزی که با رله هوشمند قابل انتخاب نیست!

زیرساخت را جدی بگیرید!

برخی از تجهیزات خانه ی هوشمند نیاز به زیرساخت ویژه ای دارند. اگر قصد استفاده از این تجهیزات را داشته باشید، پیاده سازی زیرساخت ارتباطی آن ضروری است. علاوه بر زیرساخت ارتباطی، محل نصب تجهیزات نیز ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از کلیدهای هوشمند در قوطی کلیدهای ایرانی قابل نصب نیستند.

چنانچه قصد استفاده از رله هوشمند تابلویی را داشته باشید، سیم کشی شما کاملا متفاوت از سیستم سنتی است. در این سیستم ها تمام سرخط های شما در تابلو برق متمرکز می شوند. این مساله نشان دهنده تفاوت ساختاری زیرساخت مورد نیاز سیستم های تابلویی با سیستم های سنتی است. قبل از خرید تجهیزات خانه ی هوشمند از زیرساخت مورد نیاز آن ها اطمینان حاصل کنید.

محدودیت ها را در نظر بگیرید

هر دستگاه الکترونیکی محدودیت هایی دارد که عدم توجه به آن شما را با چالش مواجه خواهد کرد. تجهیزات خانه ی هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از محدودیت ها ویژه گروه خاصی از تجهیزات است. به عنوان مثال محدودیت برد در مورد تجهیزات هوشمند بی سیم بسیار حائز اهمیت است اما این مقوله در مورد تجهیزات سیمی اصلا مطرح نیست.

چنانچه تجهیزات مورد استفاده شما از دستگاه کنترل مرکزی برای ارتباط با اینترنت استفاده می کنند، حداکثر تعداد نود قابل اتصال به دستگاه مرکزی عامل تعیین کننده ای خواهد بود. عامل مشترک تعیین کننده دیگری که حتما در انتخاب تجهیزات باید به آن توجه کنید، حداکثر جریان قابل تحمل هر کانال کلید یا رله هوشمند است. این پارامتر در تعیین تعداد مصرف کننده قابل اتصال به هر کلید، مهمترین عامل است.

جمع بندی

خانه ی هوشمند یک فناوری جدید است که توانسته به سرعت جای خودش را در بازار تکنولوژی باز کند. این فناوری آسایش و راحتی را برای کاربران به ارمغان می آورد. هنگام خرید تجهیزات نکات مهمی را باید مورد توجه قرار دهید که عدم توجه به آن ها چالش های بزرگی را برای شما به همراه خواهد آورد. توجه به زیرساخت ها و محدودیت ها مهمترین نکاتی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید