کنترل هوشمند روشنایی، چرا و چگونه؟

فهرست مطالب

کنترل هوشمند روشنایی یکی از جدیدترین قابلیت هایی است که در ساختمان ها ارائه می شود. به کمک این تکنولوژی قادر خواهید بود از هرجای دنیا بر سیستم روشنایی خود کنترل و نظارت داشته باشید. این کنترل از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه انجام می شود. خانه هوشمند علاوه بر کنترل روشنایی امکانات فراوان دیگری نیز به کاربران عرضه می کند.

در این مقاله به بررسی دلایل و راهکارهای کنترل هوشمند روشنایی می پردازیم. با ما همراه باشید …

چرا کنترل هوشمند روشنایی؟

پاسخ های متفاوتی برای این سوال می توان ارائه داد. از نظر من دلایل زیر می توانند قانع کنده باشند و ما را برای استفاده از این تکنولوژی ترغیب کنند.

آسایش بیشتر

انسان ها از دیرباز به دنبال پیدا کردن راهکارهایی جهت بهبود فرآیند کارها و آسایش بیشتر بوده اند. نگاهی به ابداعات و اختراعات بشر در طول تاریخ این مساله را تایید می کند. کنترل هوشمند روشنایی آسایش بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد. لطفا خودتان را در خانه ای هوشمند و در شرایط زیر تصور کنید:

روی مبل لم داده اید و در حال تماشای تلویزیون هستید که نور لوستر روی صفحه تلویزیون می افتد. برای خاموش کردن لوستر و روشن کردن لامپ های دیگر، از جایتان تکان نخورید. اپلیکیشن را باز کنید و یکبار آیکون سناریوی تماشای فیلم را لمس کنید.

اسایش بیشتر با کنترل هوشمند روشنایی

شب که برای خوابیدن به رختخواب می روید متوجه می شوید لامپ های پذیرایی روشن مانده اند. موبایل خود را بردارید و سناریوی خواب را اجرا کنید.

با تعریف سناریوهای مختلف می توانید حالات مشابه دیگری را نیز در نظر بگیرید. برگزاری جشن تولد، مهمانی، سرو شام و … سناریوهایی است که با کنترل هوشمند روشنایی می توانید از آن ها لذت ببرید.

همه چیز تحت کنترل شماست

دومین قابلیت مهم سیستم های هوشمند کنترل پذیری بالای آن هاست. این تجهیزات با موبایل قابل کنترل هستند و موبایل همیشه در دسترس ماست. هر کجای دنیا که باشید با اتصال به اینترنت می توانید تجهیزات روشنایی را کنترل کنید. این قابلیت کنترل پذیری این سیستم را بسیار بالا می برد.

یکی از چالش هایی هنگام رفتن به سفر وجود دارد، روشن یا خاموش بودن لامپ هاست. برخی افراد معتقدند خاموش بودن همه لامپ ها در طول شب که به معنای عدم حضور صاحبخانه است می تواند برای سارقان جلب توجه کند. از این رو زمان هایی که در خانه نیستند حداقل یکی از لامپ ها را روشن می گذارند. اما همانقدر که خاموش بودن لامپ ها می تواند برای سارقان جلب توجه کند، روشن بودن لامپ در ساعات غیر عادی نیز جلب توجه می کند.

راهکار عملی حل این چالش کنترل هوشمند روشنایی است. زمان هایی که در سفر هستید می توانید با اجرای یک سناریو، حضور خود در منزل را شبیه سازی کنید. با اجرای این سناریو لامپ های شما در زمان مشخص روشن و خاموش می شوند. با این قابلیت کسی به عدم حضور شما در منزل شک نمی کند.

صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی

یکی از مزایای اصلی سیستم های هوشمند کاهش مصرف انرژی است. با استفاده از کنترل هوشمند روشنایی علاوه بر کاهش زمان های روشن بودن بیهوده لامپ ها، می توانید با تعریف سناریوهایی مصرف انرژی را کاهش دهید. به عنوان مثال در زمان صرف غذا همه لامپ ها خاموش شوند و تنها لوستر بالای میز نهارخوری روشن باشد. برخی از سیستم ها امکان ثبت توان مصرفی لامپ ها را نیز دارند. به کمک این سیستم ها می توانید در جریان جزئیات مصرف لامپ ها قرار بگیرید.

تاثیر هوشمند سازی بر کاهش مصرف انرژی

مدرن و زیبا

تجهیزات مورد استفاده برای کنترل هوشمند روشنایی اغلب ظاهری زیبا و جذاب دارند. مدرن بودن تکنولوژی و تجهیزات از مزایای دیگر این تکنولوژی است. اگر شما هم به محصولات تکنولوژیک، زیبا و مدرن علاقه مند هستید، هوشمند سازی ساختمان یک تجربه جدید و لذت بخش برای شما خواهد بود.

کنترل هوشمند روشنایی، چگونه؟

اگر دلایل بیان شده در بالا شما را برای استفاده از این تکنولوژی قانع کرده است، در ادامه با من همراه باشید تا چگونگی انجام این کار را بررسی کنیم.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، منظور از کنترل هوشمند روشنایی، کنترل لوازم روشنایی به کمک موبایل است. برای انجام این کار نیاز به تجهیزات ویژه ای خواهید داشت. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده در این زمینه انواع مختلفی دارند. برند محصولات، زیرساخت موجود در پروژه و میزان بودجه تعیین شده برای هوشمند سازی از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب تجهیزات هستند.

کنترل هوشمند روشنایی با رله

در این روش از رله هوشمند استفاده می شود. رله ها قطعات الکترونیکی هستند که با دریافت یک سیگنال فرمان، جریان برق را قطع و وصل می کنند درست مانند فیوزها. رله های هوشمند قابلیت دریافت سیگنال فرمان از طریق تلفن همراه را دارند. از آنجا که کنترل روشنایی با قطع و وصل جریان صورت می گیرد، رله های هوشمند را می توان برای این منظور مورد استفاده قرار داد.

استفاده از رله هوشمند برای کنترل هوشمند روشنایی

رله هوشمند در دو نوع توکار و تابلویی عرضه می شود. رله های توکار ابعاد کوچکی دارند و در پشت کلیدها و پریزهای سنتی نصب می شوند. اما رله های تابلویی ابعاد نسبتا بزرگی دارند و در داخل تابلو برق نصب می شوند. این رله برای مصرف کننده های با توان بالا گزینه های بسیار مناسبی هستند. نکته مهمی که در استفاده از رله هوشمند تابلویی باید مورد توجه قرار دهید، زیرساخت سیم کشی مورد نیاز آن است. در صورتی که از رله تابلویی برای کنترل هوشمند روشنایی استفاده کنید، سیم کشی شما متفاوت خواهد بود.

کلید لمسی هوشمند، زیبا و کارآمد

برخلاف رله های هوشمند که کاربردهای گسترده ای در خانه هوشمند دارند، کلید لمسی هوشمند تنها یک کاربرد دارد، کنترل هوشمند روشنایی. این کلیدهای زیبا جایگزین کلیدهای سنتی می شوند و امکان کنترل از طریق موبایل را برای کاربر فراهم می کنند. این کلیدها با تعداد پل مختلف و در رنگ های متنوع عرضه می شوند

کلیدهای هوشمند برای ارتباط با اینترنت از روش های مختلفی استفاده می کنند. اغلب کلیدهای هوشمند را براساس روش ارتباط با اینترنت نامگذاری می کنند. به عنوان مثال کلید لمسی هوشمند وای فای از طریق امواج وای فای به اینترنت متصل می شود و کلید هوشمند RF ، از طریق امواج RF با یک دستگاه کنترل کننده مرکزی متصل می شود. سپس دستگاه مرکزی با ارتباط بی سیم یا سیمی به اینترنت متصل می شود.

کدام روش کنترل هوشمند روشنایی مناسب تر است؟

پاسخ این سوال کاملا وابسته به زیرساخت پروژه، سلیقه و بودجه شماست. من در اینجا به نکاتی اشاره می کنم که دانستن آن ها به انتخاب بهتر شما کمک می کند.

امکان سیم کشی وجود دارد یا نه؟

اولین و مهمترین نکته ای که در انتخاب نوع سیستم باید به آن توجه کنید، زیرساخت موجود در پروژه است. کلید لمسی هوشمند بی سیم را می توانید بر روی بستر سیم کشی سنتی مورد استفاده قرار دهید. این کلیدها به راحتی جایگزین کلید سنتی می شوند و امکان هوشمند روشنایی را برای شما فراهم می کنند.

اطلاعات بیشتر در مورد کلید لمسی هوشمند بی سیم

رله های توکار نیز به دلیل نصب در پشت کلیدهای سنتی موجود، عموما نیازی به تغییر سیم کشی ندارند. اما رله های تابلویی نیاز به سیم کشی متفاوتی دارند. این تجهیزات در داخل تابلو برق نصب می شوند بنابراین کلیه سیم کشی ها به جای ختم شدن به کلیدهای روشنایی باید به تابلو برق ختم می شوند. این مساله سبب می شود رله های هوشمند برای ساختمان های در حال استفاده گزینه مناسبی نباشند. اما در ساختمان های در حال ساخت و یا بازسازی از رله هوشمند نیز می توان استفاده کرد.

کنترل هوشمند روشنایی برای چه مکانی؟

نکته مهم دیگری که در انتخاب روش هوشمندسازی باید به آن توجه کنید، مکانی است که قصد هوشمند سازی آن را دارید. به عنوان مثال برای یک ساختمان تجاری (مانند پاساژ) کلید لمسی هوشمند گزینه مناسبی نیست. دلایل متعددی وجود دارد که سیستم تابلویی برای مکان های تجاری انتخاب بهتری است.

در طرف مقابل کلیدهای هوشمند گزینه بسیار جذابی برای هوشمند سازی ساختمان مسکونی هستند. کلیدها در کنار عملکرد مناسب ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک المان دکوراتیو می توانند جلوه زیبایی به خانه شما ببخشند.

حداکثر جریان مورد نیاز شما چقدر است؟

تعداد مصرف کننده هایی که قصد کنترل هوشمند روشنایی آن ها را دارید نیز در انتخاب شما بسیار موثر خواهد بود. از جمله مهمترین محدودیت های تجهیزات الکتریکی می توان به حداکثر جریان قابل تحمل آن ها اشاره کرد. این موضوع بر انتخاب شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. در بین گزینه های مطرح شده برای کنترل هوشمند روشنایی، رله هوشمند تابلویی بیشترین میزان جریان را می تواند تحمل کند.

رله های توکار و کلیدهای هوشمند جریان های متنوعی دارند. به عنوان مثال کلیدهای هوشمند گلدور توانایی تحمل جریان 7 آمپر مقاومتی را دارند. علاوه بر این کلیدهای توان بالای گلدور با حداکثر جریان 16 آمپر قابل سفارش هستند. تعیین میزان جریان مورد نیاز مصرف کننده ها به انتخاب بهتر شما کمک می کند.

بودجه و سلیقه شما هم مهم است!

آخرین نکته ای که باید در انتخاب سیستم کنترل هوشمند روشنایی باید به آن توجه کنید بودجه و سلیقه خودتان است. اگرچه این نکته بیشتر بر انتخاب برند تاثیر گذار است تا انتخاب نوع سیستم مورد استفاده، اما گاهی اوقات بر انتخاب سیستم هم می تواند تاثیر گذار باشد.

جمع بندی

کنترل هوشمند روشنایی یکی از قابلیت های جذاب خانه هوشمند است که ما را برای استفاده از آن ترغیب می کند. دلایل مختلفی وجود دارند که ما را برای استفاده از این تکنولوژی ترغیب می کنند. آسایش و کنترل پذیری بیشتر در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله مهمترین دلایل استفاده از این تکنولوژی هستند.

کنترل هوشمند روشنایی با استفاده از تجهیزات متفاوتی قابل ارائه است. برای انتخاب بهترین تجهیزات توجه به برخی نکات ضروری است. از جمله این نکات می توان به زیرساخت موجود در پروژه، نوع ساختمان، حداکثر جریان مورد نیاز و … اشاره کرد.

توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید و هوشمندسازی ساختمان با یک کارشناس خبره مشورت کنید. همکاران ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید