راهنمای خرید کلید لمسی | 5 نکته طلایی

فهرست مطالب

چند روز پیش یکی از دوستانم به فروشگاهی مراجعه کرد و قصد خرید کلید لمسی داشت. وقتی وارد فروشگاه شد با تعداد زیادی گزینه مواجه شد. در این حالت یک سوال مهم ذهنش رو به شدت اشغال کرده بود. بین این همه کلید لمسی که توی بازار هست، خرید کدوم کلید لمسی بهتر و منطقی تره؟

همه برندها هم ادعا دارند که محصولشون بهترین نمونه موجود در بازاره.دوستم با من تماس گرفت و از من راهنمایی خواست. نتیجه صحبتمون شد راهنمای خرید کلید لمسی که با شما به اشتراک می گذارمش.

کلید لمسی چیست؟

شاید به نظر شما مطرح کردن این سوال عجیب بیاد. اما برای من این یک سوال هدفمنده که پاسخش در ادامه مقاله به کارم میاد. کلید لمسی یک کلید ساده برای روشن و  خاموش کردن تجهیزات روشنایی و برخی لوازم الکتریکی دیگه مثل پرده برقی و فن کویل است. در این کلیدها از تکنولوژی صفحات لمسی استفاده شده است.

رویه این کلیدها بر خلاف کلیدهای سنتی از چنس پلاستیک تزریقی نیست! کنترل جریان در این کلیدها توسط یک مدار الکترونیکی انجام می شود. در حالی که کلیدهای ساده از یک کنتاکت مکانیکی ساده برای این منظور استفاده می کنند. این توضیحاتی که بیان کردم برای بیان راهنمای خرید کلید لمسی حسابی به کارمون میاد. بریم ادامه مطالب با هم ببینیم.

راهنمای خرید کلید لمسی

در ادامه به بیان 5 نکته طلایی که در انتخاب کلید لمسی باید به آن ها دقت کنید، می پردازم. هدف من در این مقاله معرفی یک برند خاص نیست. بلکه پارامترهایی که در زمان انتخاب باید مورد توجه قرار دهید را بررسی خواهم کرد.

نکته اول: جنس رویه کلید لمسی

اگر به عنوان راهنمای خرید کلید لمسی به من مراجعه کنید، اولین نکته ای که به آن اشاره می کنم جنس رویه کلید است. کلیدهای مختلفی در بازار موجود است. بعضی از این کلیدها رویه پلکسی دارند و برخی دیگر رویه کریستال دارند. اگرچه ممکن است کلید شیشه ای در اثر برخورد اشیا سخت بشکند ولی زیبایی و جذابیت بیشتری دارد.

کلیدهای با رویه پلکسی ممکن است در برابر ضربه مقاومت بیشتری داشته باشند اما زودتر خش می شوند و زیبایی خودشان را از دست می دهند. البته سلیقه شما تعیین می کند که کدام کلید را انتخاب کنید.علاوه بر این کلیدهای با رویه چوبی و بعضا فلزی نیز در بازار موجود است. در مورد کلیدهای با رویه فلزی، چالش اصلی کیفیت ناچ یا صفحه لمسی کلید است. زیرا وجود ماده رسانا (فلز) سبب تغییرات گسترده در محاسبات کلید می شود.

در مورد کلیدهای رویه چوبی هم دقت به این نکته ضروری است که اولا رویه از جنس چوب طبیعی باشد. دوم اینکه چوب در برابر رطوبت و حرارت بسیار حساس است و دفرمه می شود.

دومین نکته راهنمای خرید کلید لمسی، گارانتی!!!

مورد بعدی که باید در خرید کلید لمسی به آن توجه کنید، خدمات پس از فروش است. در تعریف کلید لمسی بیان کردیم که آن ها از مدارات الکترونیکی ساخته شده اند و رویه شیشه ای دارند. خدمات پس از فروش هم برای شیشه و هم برای مدار الکترونیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون احتمال بروز مشکل در هر دو مورد زیاد است.

بنابراین من به عنوان راهنمای خرید کلید لمسی به شما یادَآور می شوم که خدمات پس از فروش مطمئن در خرید کلید لمسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توان مصرفی کلید لمسی

کلید لمسی از یک مدار الکترونیکی برای کنترل جریان استفاده می کند. این مدار به صورت دائم در حال مصرف انرژی است. میزان توان مصرفی کلید عامل موثری در خرید کلید لمسی است. به عنوان مثال فرض کنید مصرف هر کلید لمسی فقط 1 وات باشد. در یک آپارتمان دوخوابه معمولی حداقل 4 یا 5 عدد کلید لمسی مورد نیاز است. یعنی در هر ساعت 5 وات و در هر روز 120 وات مصرف توان. با این شرایط مصرف ماهانه برق کلیدهای شما 3600 وات ساعت و در سال معادل 43200 وات ساعت خواهد بود.

اهمیت مصرف توان در راهنمای خرید کلید لمسی
کلیدهای لمسی که طراحی استانداردی دارند توان مصرفی در حدود 0.3 وات دارند. مصرف توان سالانه این کلیدها معادل مصرف 4 ماه کلیدهایی با مصرف توان 1 وات است. این نکته راهنمای خرید کلید لمسی را جدی بگیرید.

کلید استاندارد بخرید

در خرید کلید لمسی به استاندارد بودن کلید خیلی توجه کنید. اگر از کلید لمسی یا هر محصول الکترونیکی دیگری استفاده می کنید، به استانداردهای عدم تداخل الکترومغناطیسی آن توجه کنید. تجهیزاتی که این استاندارد را نداشته باشند، ممکن است در کار سایر تجهیزات الکترونیکی اختلال ایجاد کنند.

عکس این حالت نیز صادق است. یعنی سایر تجهیزات نیز ممکن است بر روی کلید لمسی شما اثر منفی بگذارند و کارکردش را دچار اخلال کنند. هنگامی که اطلاعات کلید لمسی را بررسی می کنید، به نوع قطعات الکترونیکی استفاده شده در ساخت کلید به ویژه رله و توان قابل تحمل آن نیز توجه کنید. این هم یک نکته مهم در راهنمای خرید کلید لمسی است.

در حال حاضر اغلب از لامپ های LED جهت روشنایی استفاده می شود. این لامپ ها مصرف توان بسیار پایینی دارند اما جریان راه اندازی بالایی دارند. زمانی که لامپ می خواهد روشن شود در لحظه روشن شدن، جریانی 7 تا 10 برابر جریان نامی لامپ از مدار عبور می کند. این موضوع سبب کاهش طول عمر کلید لمسی و در بدترین حالت ذوب شدن تیغه های آن می شود. یعنی باید با کلید خود خداحافظی کنید… بنابراین به این موضوع خیلی باید دقت کنید.

 زیرساخت نصب مورد نیاز

کلید های لمسی مانند کلیدهای سنتی در داخل قوطی کلیدها نصب می شوند. قوطی کلیدها استانداردهای مختلفی دارند و متناسب با نوع استانداردشان، ابعاد آن ها متفاوت است. برخی از کلیدهای لمسی براساس استاندارد اروپایی تولید می شوند. کلیدهای دارای این استاندارد در قوطی کلیدهای رایج بازار ایران نصب نمی شوند. اما برخی از کلیدهای لمسی نیز در قوطی کلیدهای رایج قابل نصب هستند.

با انتخاب این کلیدها چالشی برای تغییر قوطی کلیدها نخواهید داشت و می توانید به راحتی کلید را در هر پروژه ای نصب کنید. ذکر این نکته ضروری است که کلیدهای لمسی برای روشن شدن و عملکرد نیاز به تامین تغذیه دارند. یعنی اینکه وجود سیم نول در داخل قوطی کلید الزامی است. این نکته راهنمای خرید کلید لمسی را آویزه گوش خود کنید.. .

چالش قوطی کلید مناسب برای نصب کلید لمسی در ساختمان های در حال استفاده جدی است. اما برای ساختمان های در حال نصب از هر قوطی کلیدی می توانید استفاده کنید. قوطی کلید ایرانی یا اروپایی!

جمع بندی

کلید لمسی به یکی از تجهیزات پرکاربرد در ساختمان های مدرن تبدیل شده اند. زیبایی و ظاهر متفاوت این کلیدها در کنار تجمیع عملکردهای متفاوت آن ها را به انتخابی جذاب در پروژه های لوکس تبدیل کرده است. در این مقاله به راهنمای خرید کلید لمسی پرداختیم و 5 نکته طلایی را در این زمینه از نظر گذراندیم. توجه به این نکات کلید در انتخاب کلیدهای لمسی خیال شما را از یک انتخاب صحیح راحت می کند. به نظر شما چه نکات دیگری را باید در انتخاب کلید لمسی مورد نظر قرار دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید