سیستم هوشمند خانه تنها با 2 ابزارک

فهرست مطالب

از جمله آیتم هایی که زندگی ما را متحول می کند می توان به سیستم هوشمند خانه اشاره کرد. امکانات جذاب این سیستم ها در کنار اسایش و رفاهی که برای کاربران به ارمغان می آورند سبب استقبال گسترده کاربران از آن ها شده است. در یک خانه هوشمند با نصب اپلیکیشن و اتصال به اینترنت می توانید فرمانروایی خود را آغاز کنید. شما تعیین می کنید که چه دستگاهی و در چه زمانی تغییر وضعیت بدهد. حتی می توانید برای تجهیزات مختلف برنامه کاری هفته ای، ماهانه و حتی سالانه تعیین کنید.

با بهره مندی از سناریوهای سیستم هوشمند خانه، اقدامات متنوع و متفاوتی را تنها با یکبار لمس صفحه موبایل می توانید مدیریت کنید. در این مقاله به بررسی امکانات فرمانروایی شما و معرفی سربازانی که فرمان های شما را اجرا می کنند می پردازیم با من همراه باشید.

سیستم هوشمند خانه

در یک تعریف ساده خانه هوشمند به مکانی گفته می شود که در آن کلیه عملیات کنترلی به کمک تلفن همراه هوشمند مدیریت می شود. یک اپلیکیشن کاربردی رابط کاربر با سیستم هوشمند است. برای تغییر وضعیت هر یک از تجهیزات متصل به خانه هوشمند کافی است آیکون مربوط به آن را یکبار لمس کنید.

اپلیکیشن پس از دریافت دستورات شما، پیام های لازم را از طریق اینترنت برای تجهیزات ارسال می کند. تجهیزات پس از دریافت فرامین کاربر از بستر اینترنت بلافاصله آن را اجرا و نتیجه را به کاربر گزارش می کنند.

امکانات یک خانه هوشمند

بسته به نوع تجهیزاتی که در سیستم هوشمند خانه مورد استفاده قرار می گیرند، امکانات قابل ارائه متفاوت هستند. از جمله موارد مهم که بر امکانات خانه هوشمند اثر می گذارد می توان به زیرساخت سیم کشی، پروتکل ارتباطی تجهیزات و برند تجهیزات مورد استفاده اشاره کرد.

اما اصلی ترین امکاناتی که در خانه های هوشمند ارائه می شوند را می توان در چند مورد خلاصه کرد:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده ها و کرکه های برقی
  • کنترل هوشمند سیستم امنیتی
  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند درب پارکینگ و درب آپارتمان
  • و …

سیستم هوشمند خانه را می توان به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم کرد. بخش نرم افزاری شامل اپلیکیشن خانه هوشمند و کلیه برنامه هایی می شود که کاربر برای کنترل تجهیزات تعیین می کند. در برخی سیستم ها این برنامه ریزی ها توسط خود کاربر انجام می شود اما در برخی از سیستم ها به دلیل پیچیدگی عملکرد، برنامه ها و سناریوها توسط یک کارشناس فنی انجام می شود.

سخت افزارهای مورد استفاده در خانه هوشمند با توجه به قابلیت مورد انتظار متفاوت هستند. برخی از این تجهیزات به منظور یک عملکرد واحد تولید شده اند اما گروه دیگری از آن ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم هوشمند خانه

همانطور که اشاره شد با توجه به نوع امکانات مورد ارائه در یک خانه هوشمند، تجهیزات مورد استفاده در آن ها نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی مهترین تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند و کاربردهای هر یک از آن ها می پردازم.

کلید لمسی هوشمند

نور و روشنایی نقش بسیار پر رنگی در زندگی امروزی دارند. حتی تصور زندگی بدون حضور روشنایی لامپ ها دشوار و زجرآور است. با توجه به اهمیت روشنایی در زندگی امروز، کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی از جمله امکاناتی است که در همه خانه های هوشمند ارائه می شود.

سیستم هوشمند خانه

تجهیزات مختلفی را می توان برای هوشمندسازی روشنایی مورد استفاده قرار داد اما جذابترین گزینه در دسترس، کلید لمسی هوشمند است. این کلیدها در انواع مختلف و رنگ های متوع عرضه می شوند. کلید هوشمند علاوه بر کنترل هوشمند روشنایی به عنوان یک المان دکوراتیو جلوه های بصری خاصی را به خانه شما می بخشد.

رله هوشمند

از رله ها می توان به عنوان پر کاربردترین تجهیزات سیستم هوشمند خانه یاد کرد. تقریبا تمام امکانات خانه هوشمند را می توان با این تجهیزات ارائه کرد. عملکرد رله ها مانند یک فیوز مینیاتوری ساده است با این تفاوت که رله ها را می توان از راه دور و به کمک اپلیکیشن موبایل کنترل کرد. تمام تجهیزات الکتریکی که با قطع و وصل برق روشن و خاموش می شوند را می توانید با رله هوشمند کنترل کنید.

تجهیزاتی از قبیل ماشین لباسشویی، تلویزیون و … که علاوه بر اتصال برق نیاز به تعیین برنامه جهت آغاز کار دارند را نمی توان با رله هوشمند کنترل کرد. با یک تست ساده می توانید تعیین کنید کدام وسایل امکان کنترل شدن با رله هوشمند را دارند. کلید دستگاه را در وضعیت روشن قرار دهید. سپس در همین حالت دوشاخه را از پریز جدا مجددا به پریز وصل کنید. چنانچه دستگاه مورد نظر روشن شد، قابلیت کنترل با رله هوشمند را دارد در غیر اینصورت نمی توانید آن دستگاه را به سیستم هوشمند متصل کنید.

کدام تجهیزات ضروری هستند؟

اگر قصد استفاده از سیستم هوشمند خانه را داشته باشید می توانید غالب امکانات خانه هوشمند را با کلید و رله هوشمند پیاده سازی کنید. نکته مهمی که قبل از هر اقدامی باید انجام دهید نیازسنجی دقیق و اصولی است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، نوع و نحوه اتصال تجهیزات به اینترنت است.

برخی از تجهیزات هوشمند به صورت مستقیم به اینترنت متصل می شوند اما گروهی دیگر برای اتصال به اینترنت به یک دستگاه واسط نیاز دارند. چنانچه از این تجهیزات برای سیستم هوشمند خانه استفاده کنید، دستگاه کنترل مرکزی اصلی ترین سخت افزاری است که باید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید