5 نکته از کلید لمسی شیشه ای که بهتر است بدانید

فهرست مطالب

کلید لمسی شیشه ای یکی از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان است که امکان کنترل دستگاه‌ها را به وسیله لمس بر روی صفحه‌ شیشه ای فراهم می‌کند. این کلیدها در کنار کارایی بالا، ظاهر زیبایی دارند. با استفاده از کلیدها وارد دنیای مدرن و زندگی لوکس می شوید. این ها تنها بخشی از دلایل اقبال عمومی برای استفاده از این کلیدها است. آگاهی از برخی نکات در مورد این کلیدها به شما کمک می کند با چشم باز تصمیم بگیرید و گزینه بهتری را انتخاب کنید. با من همراه باشید با بررسی نکاتی مهم در مورد این کلیدها.

تاریخچه تکنولوژی تاچ

کلید لمسی شیشه ای به عنوان یک تکنولوژی نوین در سال‌های اخیر به بازار معرفی شده است. اما ریشه‌های این فناوری به سال‌های قبل برمی‌گردد. اولین تجربه‌های مرتبط با صفحات لمسی در دهه ۱۹۶۰ انجام شد و در اوایل دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. اما پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن صفحه‌های لمسی، سبب معرفی تجهیزات جدید بر بستر این تکنولوژی شده است. کلید لمسی از جمله همین تجهیزات جدید است. صفحات لمسی تکنولوژی های جدیدی مختلفی دارند که در بخش بعد به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

عملکرد کلید لمسی شیشه ای

عملکرد کلید لمسی شیشه ای بر اساس تکنولوژی تاچ مورد استفاده در کلید کمی متفاوت است. اما این تفاوت در مرحله تشخیص لمس کاربر است و ادامه مراحل روند یکسانی را طی خواهد کرد. در کلید لمسی شیشه ای، صفحه‌ تاچ وظیفه تشخیص لمس شدن کلید توسط کاربر را بر عهده دارد. این اطلاعات سپس به وسیله یک مدار الکترونیکی تفسیر شده و به مدار قدرت ارسال می شود. مدار قدرت متناسب با دستورات دریافت شده، خروجی مورد نظر را فعال یا غیر فعال می کند.

کلید لمسی شیشه ای روی دیوار

نکته اول: جنس رویه

پس از بیان مقدمات بالا به بیان اولین نکته در مورد این کلیدها می پردازیم. کلیدهای مورد بحث همانطور که از نامشان پیداست، رویه ای از جنس شیشه دارند. اما استفاده از مواد دیگر نیز به عنوان رویه کلیدهای لمسی مرسوم است. پلاستیک فشرده یا پلکسی از جمله موادی است که به دلیل در دسترس بودن و سهولت فرآیند آماده سازی، توسط برخی تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. اما کلید لمسی با رویه پلکسی، به همان میزان که فرآیند تولید ساده ای دارد، عمر مفیدش نیز نسبتا کوتاهی است.

برخی از تولید کنندگان نیز اقدام به تولید کلید لمسی با رویه چوب می کنند. اما نکته ای که در مورد این کلیدها باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده برخی تولید کنندگان از MDF یا مواد مشابه به جای چوب طبیعی است. این مواد در اثر گرما و رطوبت به شدت آسیب پذیر هستند. حتی اگر کلید لمسی با رویه چوب طبیعی نیز تولید شود، برای استفاده در مکان هایی که رطوبت بالایی دارند، مثل سواحل شمال و جنوب گزینه مناسبی نیست. رطوبت بالای هوا در این مناطق رویه کلید را به سرعت دفرمه می کند. بنابراین کلید لمسی شیشه ای بهترین انتخاب برای همه موقعیت های جغرافیایی است.

نکته دوم: تکنولوژی تاچ کلید لمسی شیشه ای

کلید لمسی از تکنولوژی صفحات تاچ برای دریافت فرمان کاربر استفاده می کند. تکنولوژی تاچ نسل ها و انواع مختلفی دارد. از جمله می توان به تکنولوژی پیزو، تاچ مقاومتی و تاچ خازنی اشاره کرد. تاچ خازنی جدیدترین و با کیفیت ترین نوع تاچ است. کاربرد ایم نوع تاچ را می توان در تلفن های همراه هوشمند و تب لت ها مشاهده کرد. در هنگام خرید کلید لمسی شیشه ای باید تکنولوژی تاچ را مد نظر قرار دهید. کلید لمسی گلدور از تکنولوژی تاچ خازنی بهره می برد.

نکته سوم: مدار قدرت

ساختار کلید لمسی را می توان به دو بخش کلی مدار قدرت و مدار فرمان تقسیم کرد. مدار فرمان وظیفه دریافت فرمان از کاربر را بر عهده دارد. پس از دریافت فرمان از کاربر، پردازش های لازم بر روی آن انجام می شود. سپس مدار قدرت فرمان کاربر را اجرا می کند. پر واضح است که فرمان کاربر به خاموش یا روشن شدن یکی از سرخط ها اشاره دارد. مدار قدرت کلید لمسی شیشه ای به کمک قطعات الکترونیکی قابل کنترل طراحی می شود. ترایاک و رله قطعاتی هستند که قابلیت استفاده در این مدار را دارند.

در صورت رعایت اصول صحیح ایزولاسیون هر دو قطعه انتخاب های خوبی هستند. اما ایزولاسیون ترایاک کمی پیچیده تر و هزینه آن بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود از کلیدهای رله ای استفاده کنید. نکته مهم دیگری که در مورد مدار قدرت باید مورد توجه قرار دهید، محدوده جریان آن است. رله ها (یا ترایاک) مقدار مشخصی از حریان را می توانند عبور دهند. حداکثر جریان قابل عبور از هر پل، از جمله مشخصات فنی کلید لمسی است که بر روی آن درج می شود.

نکته چهارم: انواع کلید لمسی شیشه ای

کلیدهای لمسی روش های کنترل مختلفی دارند. ساده ترین نوع آن ها فقط امکان کنترل محلی دارند. این کلیدها را با نام کلید لمسی یا کلید لمسی ساده می توانید در بازار پیدا کنید. نوع دوم کلیدهایی هستند که علاوه بر کنترل محلی، از فاصله چند متری نیز قابل کنترل هستند. ریموت های رادیویی به منظور کنترل کلید از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند. پرواضح است که سخت افزار کلید ریموتی با کلید ساده متفاوت است.

پیشرفته ترین نسل کلید لمسی شیشه ای، کلیدهای هوشمند هستند. کلید هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارد  و از طریق اپلیکیشن موبایل خانه هوشمند قابل کنترل است. کلید لمسی هوشمند تکنولوژی های مختلفی دارد. به عنوان مثال کلید هوشمند وای فای مستقیما به اینترنت وصل می شود و با سرور در ارتباط است. اما برخی دیگر از کلیدها از طریق یک دستگاه واسط به اینترنت وصل می شوند.

جمع بندی

ظهور تکنولوژی صفحات تاچ، بخش های مختلف صنعت را به سمت استفاده از آن ها سوق داده است. از جمله ثمرات این تکنولوژی در حوزه صنعت ساختمان می توان به کلید لمسی شیشه ای اشاره کرد. رویه شیشه ای این کلیدها ظاهری بسیار جذاب و لوکس به خانه ها می دهد. در واقع این کلیدها در کنار کارایی، زیبایی منحصر به فردی دارند و به عنوان یک المان دکوراتیو در خانه شما خودنمایی می کنند. همین الان با واحد فروش گلدور تماس بگیرید و کلیدهای مورد نظرتان را سفارش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید