5 نکته مهم از کلید لمسی خازنی

جنس رویه کلید کریستال ضدخش است.

فهرست مطالب

کلید لمسی خازنی جدیدترین تکنولوژی کلیدهای لمسی است. شاید تعداد سالهایی که از معرفی کلید لمسی به بازار می گذرد، کمی بیشتر از تعداد انگشتان دست ها باشد. با این وجود این کلیدها توانسته اند به خوبی جای خود را در بازار پیدا کنند. مزایای این کلیدها نسبت به کلیدهای سنتی از جمله زیبایی، امکان سفارشی سازی و طراحی دکوراتیو، آن ها را به یک انتخاب ساده به ویژه در پروژه های لوکس تبدیل کرده است.

در این مقاله به بیان برخی نکات مهم پیرامون کلید لمسی خازنی می پردازیم. با من همراه باشید.

کلید لمسی چیست؟

شاید این یک سوال کلیشه ای باشد اما پاسخ به آن می تواند دید مناسبی از این تکنولوژی به ما بدهد. منظور از کلید، هر وسیله ای است که امکان قطع و وصل جریان الکتریکی و در نتیجه روشن و خاموش کردن یک مصرف کننده مانند لامپ را داشته باشد. کلیدهای سنتی که از گذشته تا به امروز برای کنترل تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به عنوان کلید مکانیکی معرفی کرد. این کلیدها از نیروی مکانیکی وارد شده توسط دست کاربر به منظور تغییر وضعیت یک کنتاکت استفاده می کنند. تغییر وضعیت کنتاکت به معنای تغییر وضعیت مصرف کننده (خاموش یا روشن) متصل به کلید است.

کلید لمسی خازنی و سایر انواع کلید لمسی تفاوت های اساسی با کلید سنتی مکانیکی دارند. اولا از تکنولوژی صفحات لمسی بهره می برند. یعنی کاربر بجای فشار دادن کلید به منظور تغییر وضعیت، کافی است سطح کلید را لمس کند. همانند کلیدهای سنتی که محل فشار دادن آن مشخص است، بر روی کلیدهای لمسی نیز محل های لمس به کمک آیکون های نوری مشخص می شوند.

تفاوت مهم دیگر کلید لمسی با کلید مکانیکی در مکانیزم تغییر وضعیت جریان یا به عبارت دیگر کنترل خط قدرت است. در کلید مکانیکی یک تیغه رسانا که با تغییر وضعیت کلید قطع و وصل می شود، وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارد. در حالی که در کلید لمسی یک مدار الکترونیکی نسبتا پیچیده وظیفه تغییر وضعیت خروجی را بر عهده دارد.

ساختار کلید لمسی

برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد کلید لمسی خازنی لازم است ابتدا ساختار کلید لمسی را تشریح کنیم. در یک تقسیم بندی بسیار ساده کلید لمسی را می توان به دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان تقسیم کرد.

مدار قدرت کلید لمسی

این بخش از کلید لمسی وظیفه تغییر وضعیت جریان یا به عبارت دیگر خاموش و روشن کردن مصرف کننده را بر عهده دارد. این مدار الکترونیکی با دریافت یک سیگنال کنترلی از مدار فرمان، وضعیت خروجی را تغییر می دهد. در مدار قدرت کلید لمسی از دو قطعه الکترونیکی به وفور استفاده می شود. رله و ترایاک قطعاتی هستند که با فعال شدن مدار فرمان می توانند مسیرجریان را فعال کنند. در واقع این قطعات کلیدهای کنترل پذیر نام دارند. سیگنال کنترلی مدار فرمان به پایه فعالساز رله یا ترایاک وصل و مسیر جریان را فعال می کند.

رله و ترایاک تفاوت هایی دارند که در این مقاله قصد پرداختن به آن را نداریم. فقط به یک نکته مهم اشاره می کنید. در صورت استفاده از ترایاک در مدار قدرت کلید لمسی خازنی، ایزولاسیون (جدا سازی) ولتاژ تغذیه و ولتاژ فرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کار به کمک قطعات جانبی خاصی انجام می شود. عدم ایزولاسیون مناسب کلید لمسی را به شدت به نویز حساس می کند.

مدار فرمان

اصلی ترین تفاوت کلید لمسی خازنی با سایر انواع کلید لمسی را در مدار فرمان شاهد هستیم. این بخش از کلید لمسی وظیفه دریافت فرمان از کاربر و انتقال آن به مدار قدرت را بر عهده دارد. صفحات لمسی تکنولوژی های متفاوتی دارند. شتاخته شده ترین تکنولوژی های صفحات لمسی، تاچ مقاومتی و تاچ خازنی هستند. نام گذاری این تکنولوژی ها براساس کمیت تغییر پذیری که اندازه گیری و براساس آن لمس شدن تشخیص داده می شود انجام شده است.

صفحات تاچ مقاومتی کاربرد زیادی در تولید لوازم خانگی تاچ دارند. به عنوان مثال اغلب هودهای لمسی و برخی دیگر از لوازم برقی آشپرخانه از این تکنولوژی استفاده می کنند. رایج ترین کاربرد تاچ خازنی نیز در تلفن های همراه هوشمند است. هر چند تاچ خازنی در لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید لمسی خازنی هوشمند

چرا بهتر است از کلید لمسی خازنی استفاده کنیم؟

در این بخش به مزایای استفاده از تکنولوژی تاچ خازنی در تولید کلیدهای لمسی می پردازیم. تاچ خازنی از حساسیت بسیار بالاتری نسبت به تاچ مقاومتی برخوردار است. به همین دلیل کارایی بهتر و تجربه کاربری لذت بخش تری برای شما به جا می گذارد. به منظور درک بهتر این تفاوت به بیان یک جمله بسنده می کنم:

برای اینکه یک صفحه تاچ مقاومتی بتواند لمس شدن توسط انگشت شما را تشخیص بدهد، لازم است کمی آن را فشار دهید. در حالی که برای استفاده از موبایل شما فقط صفحه را لمس می کنید! اگر چه با تنظیم حساسیت تاچ مقاومتی می توان عملکرد بهتری را از آن شاهد بود، با این وجود در مقایسه با کلید لمسی خازنی حساسیت تاچ بسیار کمتری را شاهد خواهیم بود.

تنظیم حساسیت حیاتی است!

با توجه به بالا بودن حساسیت تاچ خازنی مورد استفاده در کلید لمسی خازنی، تنظیم حساسیت مدار تاچ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کلیدهای لمسی عموما رویه شیشه ای (مواد دیگر مانند چوب و پلکسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد) دارند. ضخامت شیشه در نظر گرفته شده توسط تولیدکنندگان مختلف متفاوت است. بنابراین تنظیم حساسیت تاچ براساس نوع ماده استفاده شده برای رویه و همچنین ضخامت آن بسیار ضروری است.

انواع کلید لمسی خازنی

کلیدهای لمسی را براساس دسترسی های کنترلی مختلفی که به کاربر می دهند می توان دسته بندی کرد. بر این اساس سه گروه کلید لمسی مختلف در بازار موجود است:

کلید لمسی ساده

این کلیدها را کلید صرفا لمسی نیز می نامند.این کلیدها تنها به صورت محلی قابل کنترل هستند. این کلیدها در سیستم های سنتی جایگزین کلید مکانیکی می شوند. برای تغییر وضعیت کلیدها حضور در محل کلید الزامی است!

کلید لمسی ریموتی

کلیدهای ریموتی از انواع کلید لمسی خازنی هستند که علاوه بر کنترل محلی به کمک ریموت نیز قابل کنترل هستند. هماهنگی کلیدها با ریموت به شما امکان می دهد کلید را از فاصله چند متری در محیط خانه کنترل کند. تکنولوزی ارتباطی به کار رفته در کلید لمسی ریموتی با تلویزیون و سایر دستگاه های دارای ریموت متفاوت است. تلویزیون ها از ریموت مادون قرمز بهره می برند در حالی که در تولید کلید لمسی ریموتی از تکنوژی RF استفاده شده است. در این تکنولوژی برای صدور فرمان لازم نیست ریموت و کلید در دید هم قرار بگیرند.

کلید لمسی خازنی ریموتی

کلید لمسی هوشمند

کلیدهای هوشمند جدیدترین نسل کلید لمسی خازنی است که قابلیت کنترل از راه دور به کمک یک اپلیکیشن خانه هوشمند را به کاربر می دهد. ارتباط این کلیدها با موبایل کاربر بر بستر اینترنت انجام می شود. بنابراین می توان از هرجای دنیا به این کلیدها فرمان داد. اتصال کلیدهای هوشمند به اینترنت با روش های مختلفی انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند مراجعه کنید.

جمع بندی

کلید لمسی خازنی از جمله جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت ساختمان است. صفحات لمسی قابل استفاده برای کلدها انوع مختلف دارند. صفحات لمسی خازنی به دلیل تکنولوژی و حساسیت بالا گزینه های بهتری برای این بخش از کلید لمسی هستند. کلید لمسی از نظر دسترسی و کنترل به سه نوع ساده، ریموتی و هوشمند تقسیم می شود. شرکت خانه هوشمند گلدور تولید کننده انوا ع کلید لمسی با رویه کریستال و قابلیت سفارشی در زمره اولین و  بزرگترین تولید کنندگان این محصول قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید