1 روش ساده برای کنترل لوستر با گوشی

فهرست مطالب

از جمله درخواست هایی که مشتریان با ما مطرح می کنند، کنترل لوستر با گوشی موبایل است. امروزه کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که در آن از لوستر استفاده نشده باشد. لوسترها علاوه بر روشنایی بیشتر به دلیل تعداد لامپ زیادی که دارند، به عنوان یک المان دکوراتیو در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته اند.

از سوی دیگر کنترل تجهیزات الکتریکی با گوشی موبایل یک قابلیت جذاب و هیجان انگیز است که آسایش و رفاه را برای ما به ارمغان می آورد. نتیجه ترکیب زیبایی لوستر و کنترل لوستر با گوشی موبایل تنها یکی از قابلیت هایی است که در خانه هوشمند ارائه می شود. با من همراه باشید …

خانه هوشمند

خانه هوشمند فناوری جدیدی است که با وجود عمر کوتاه، طرفداران زیادی را در سراسر دنیا پیدا کرده است. این فناوری به کاربران امکان می دهد تجهیزات الکتریکی را از راه دور و به کمک تلفن همراه هوشمند خود کنترل کنند. امکانات بسیار متنوعی در خانه های هوشمند قابل ارائه است. از جمله مهمترین امکانات خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند سیستم امنیتی
  • کنترل هوشمند تردد
  • و …

کنترل لوستر با گوشی در دسته بندی کنترل تجهیزات روشنایی قرار می گیرد. بنابراین جهت دسترسی به این قابلیت لازم است کنترل لوسترها را به سیستم هوشمند واگذار کنید. با اتصال لوستر و سایر تجهیزات روشنایی به سیستم هوشمند قادر خواهید بود آن ها را از طریق موبایل کنترل کنید.

کنترل لوستر با گوشی

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردم، برای انجام این کار لازم است لوستر خود را به سیستم هوشمند متصل کنید. اتصال تجهیزات به سیستم هوشمند شامل نصب سخت افزار و نرم افزار است. از دو سخت افزار متفاوت برای کنترل تجهیزات روشنایی می توان استفاده کرد. کلید لمسی هوشمند و رله هوشمند سخت افزارهای در دسترس شما هستند. با توجه به نوع سخت افزاری که انتخاب می کنید و همچنین پروتکل ارتباطی تجهیزات هوشمند، زیرساخت مورد نیاز برای کنترل لوستر با گوشی متفاوت خواهد بود.

زیرساخت مورد نیاز

زیرساخت سیستم هوشمند به دو بخش خط قدرت و خط فرمان تقسیم می شود. منظور از خط قدرت سیم هایی است که ولتاژ 220 ولت برق شهر را بین تابلو برق و مصرف کننده ها جابجا می کنند. از سوی دیگر خط فرمان وظیفه جابجایی فرامین کنترلی بین تجهیزات هوشمند و اینترنت را بر عهده دارد. خط فرمان می تواند به صورت سیمی یا بی سیم باشد. در پروتکل های بی سیم، اطلاعات بین تجهیزات با روش های مختلفی از جمله ارتباط RF و WIFI جابجا می شوند. کنترل لوستر با گوشی موبایل نیز نیازمند همین زیرساخت است.

بستر سیمی مورد نیاز برای برقراری ارتباط نیز متناسب با پروتکل ارتباطی مورد استفاده تغییر خواهد کرد. در برخی از پروتکل ها از کابل شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. برخی از سیم دو زوج تلفنی استفاده می کنند و گروهی نیز کابل اختصاصی خود را دارند مانند پروتکل KNX .

از سوی دیگر نحوه سیم کشی کلید لمسی هوشمند و رله هوشمند متفاوت است. کلیدهای هوشمند به صورت محلی نصب می شوند. این کلیدها مانند کلیدهای سنتی در قوطی کلید نصب می شوند. سیم کشی این کلیدها کاملا مشابه سیم کشی کلیدهای سنتی است. چنانچه قصد استفاده از مینی رله های هوشمند را داشته باشید، سیم کشی شما باز هم تغییر نمی کند. این رله های کوچک در انتهای قوطی کلید و در پشت کلید سنتی نصب می شوند. هر کدام از این تجهیزات را که مورد استفاده قرار دهید، امکان کنترل لوستر با گوشی را برای شما فراهم خواهد کرد.

رله های هوشمند تابلویی اما داستان متفاوتی دارند. برخلاف کلیدهای هوشمند رله ها در داخل تابلو برق نصب می شوند. به همین دلیل نوع سیم کشی خط قدرت آن ها متفاوت است. برخی معتقدند استفاده از رله های هوشمند هزینه سیم کشی را کاهش می دهد و برخی دیگر دیدگاه کاملا عکس این را دارند. برای بررسی کاهش یا افزایش هزینه سیم کشی در استفاده از سیستم تابلویی باید یک پروژه خاص را مورد مطالعه قرارداد و سپس اظهار نظر کرد.

کنترل لوستر با گوشی

کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

پس از آشنایی با گزینه های مختلفی که برای کنترل لوستر با گوشی در دسترس ما هستند، نوبت به انتخاب از بین گزینه های موجود می رسد. با در نظر گرفتن زیرساخت مورد نیاز هریک از تجهیزات نامبرده شده، چنانچه ساختمان شما در حال استفاده است و قصد بازسازی ندارد ناگزیر به استفاده از کلیدهای هوشمند هستید.

جهت دسترسی و کنترل از راه دور، لازم است تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل شوند. برخی از تجهیزات هوشمند به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. گروه دیگری از تجهیزات جهت ارتباط با اینترنت به یک دستگاه کنترل مرکزی نیاز دارند. تجهیزات مستقل با ارتباط وای فای به مودم و از آنجا به اینترنت متصل می شوند. تجهیزاتی که به دستگاه کنترل مرکزی نیاز دارند به دستگاه مرکزی متصل می شوند. وظیفه ارتباط با اینترنت در این سیستم ها بر عهده دستگاه مرکزی است.

براین اساس بهترین انتخاب برای کنترل لوستر با گوشی استفاده از کلید لمسی هوشمند وای فای است. این کلیدها بدون نیاز به دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. برای کنترل لوستر با گوشی کافی است کلید سنتی روشنایی را با یک کلید لمسی هوشمند وای فای جایگزین کنید. زمان مورد نیاز برای اتصال کلید به اپلیکیشن کمتر از 5 دقیقه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید