همه چیز درباره کلیدهای لمسی هوشمند

فهرست مطالب

ین کلیدهای لمسی هوشمند از جمله تجهیزات پرکاربرد در ساختمان های هوشمند هستند. این کلیدها به منظور کنترل هوشمند سیستم های روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه برخی مواقع از این کلیدها استفاده های دیگری نیز می شود. در این مقاله به بررسی انواع کلید لمسی هوشمند می پردازیم. سپس نکات مهمی که در انتخاب این کلیدها باید مورد توجه قرار دهید را بررسی خواهیم کرد. با من همراه باشید

کلیدهای لمسی هوشمند

کلیدهای کنترل روشنایی با قطع و وصل جریان برق وضعیت لامپ ها را تغییر می دهند. نسل جدید این کلیدها یا کلیدهای لمسی هوشمند چند تفاوت اساسی با کلیدهای سنتی دارند. اولین تفاوت این کلیدها در روش دریافت فرمان کاربر است. کلیدهای سنتی با فشردن یک اهرم مکانیکی و تغییر وضعیت یک کنتاکت رسانا عمل می کنند.

اما کلیدهای لمسی فرامین کاربر را از طریق صفحات تاچ دریافت می کنند. سپس فرمان دریافت شده به مدار کنترلر کلید ارسال می شود. وظیفه قطع و وصل جریان در کلیدهای لمسی به عهده رله ها گذاشته شده است. عملکرد رله ها بدین گونه است که با وصل شدن جریان، سیم پیچ رله خاصیت آهنربایی پیدا می کند. آهنربا کنتاکت فلزی را جذب می کند و وضعیت مدار را تغییر می دهد.

"تفاوت

مدار کنترلر کلیدهای لمسی هوشمند پس از دریافت فرمان تغییر وضعیت از کاربر، فرمان متناسب را برای رله ها ارسال می کند. این فرآیند نسبت به آنچه در کلیدها سنتی اتفاق می افتد، فرآیند پیچیده ای است. تفاوت دیگری که کلیدهای هوشمند با کلیدهای سنتی دارند در قابلیت دسترسی به آن ها از راه دور است.

قابلیت اصلی سیستم های هوشمند ساختمان از جمله کلیدهای کنترل روشنایی، دسترسی به کلیدها از راه دور و از طریق اپلیکیشن موبایل است. برای تغییر وضعیت کلیدهای هوشمند کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. در این حالت فرمان تغییر وضعیت به کنترلر کلید لمسی و از آنجا برای رله ها ارسال می شود.

انواع کلید لمسی هوشمند

کلیدهای لمسی هوشمند را به روش های مختلف می توان دسته بندی کرد. در اینجا به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم. جنس به کار رفته برای رویه کلیدها و همچنین نوع اتصال کلیدها به اینترنت از جمله مهمترین مواردی است که در مورد کلیدهای لمسی باید به آن ها اشاره کرد.

رویه کلید لمسی

رویه کلیدهای لمسی از مواد مختلفی می تواند ساخته شود. شیشه، پلکسی و در برخی موارد چوب و فلز به عنوان رویه کلیدهای لمسی مورد استفاده قرار می گیرند. هریک از این مواد ویژگی ها و محدودیت های خاص خودشان را دارند. در زمان انتخاب کلیدهای لمسی هوشمند، جنس رویه کلیدها یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید. علاوه بر عملکرد کلید و ویژگی های ذاتی مواد مورد استفاده برای رویه کلید، سلیقه و ملاحظات اقتصادی کاربر نیز نقش تعیین کننده ای در انتخاب رویه کلید دارند.

جنس رویه بر عملکرد هوشمند کلید تاثیری نمی گذارد. تنها تاثیری که جنس رویه ممکن است بر عملکرد کلید داشته باشد، تغییر حساسیت تاچ کلیدها است. اگرچه کلیدهای لمسی مورغوب با حساسیت تاچ تنظیم شده عرضه می شوند. یعنی جنس رویه بر حساسایت تاچ اثر نمی گذارد.

پروتکل ارتباطی و کنترل هوشمند

همانطور که اشاره شد، کلیدهای لمسی هوشمند امکان کنترل از طریق اپلیکیشن و از راه دور را برای کاربران فراهم می کنند. ارتباط راه دور با کلیدها بر بستر اینترنت انجام می شود. بنابراین جهت دسترسی به کلیدها باید آن ها را به اینترنت متصل کنیم. اتصال کلیدها به اینترنت به دو روش انجام می شود.

کلیدهای لمسی هوشمند وای فای مستقیما به اینترنت متصل می شوند. این کلیدها نصب و راه اندازی بسیار راحتی دارند. پس از اتصال کلید وای فای به برق کافی است وارد اپلیکیشن شوید و از قسمت افزودن دستگاه جدید، کلید خود را به اپلیکیشن متصل کنید. سپس می توانید کلید را نام گذاری کنید تا دسترسی شما به کلیدها راحت تر باشد.

گروه دیگری از کلیدهای لمسی هوشمند قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت را ندارند. این کلیدها برای اتصال به اینترنت از یک دستگاه واسط استفاده می کنند. شرکت های مختلف نام های متفاوتی بر روی این دستگاه گذاشته اند. برخی آن را هاب نامیده اند، برخی دستگاه کنترل مرکزی و ما هم نام آن را گِیت وِی گذاشته ایم.

وظیفه دستگاه گیت وی اتصال کلیدها و سایر تجهیزات هوشمند به اینترنت است. ارتباط گیت ووی با اینترنت می تواند به صورت سیمی یا بی سیم برقرار شود. ارتباط بی سیم از طریق امواج وای فای و ارتباط سیمی از طریق کابل شبکه انجام می شود. در سوی دیگر ارتباط گیت وی با نودهای مختلف خانه هوشمند نیز می تواند به صورت سیمی یا بی سیم انجام شود.

ارتباط با دستگاه مرکزی

در بررسی ارتباط نودها با دستگاه مرکزی علاوه بر بستر ارتباطی که می تواند بی سیم یا سیمی باشد یک عامل بسیار مهم دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد. این عامل مهم استاندارد یا پروتکل ارتباطی تجهیزات با یکدیگر است. به بیان ساده منظور از پروتکل زبان برقراری ارتباط تجهیزات با یکدیگر است. در یک خانه هوشمند و در صورتی که بخواهید از یک اپلیکیشن استفاده کنید، ملزم به استفاده از تجهیزات با پروتکل واحد هستید.

به عنوان مثال کلیدهای لمسی هوشمند گلدور فقط با گیت وی گلدور می توانند به اینترنت متصل شوند. در سوی دیگر برخی از پروتکل های بین المللی هستند که شرکت های زیادی از آن ها استفاده می کنند. به عنوان مثال پروتکل knx یک استاندارد ارتباطی سیمی است. کلیه تجهیزات تولید شده با این استاندارد می توانند در یک شبکه با هم کار کنند. با این قابلیت شما می توانید تجهیزات برندهای مختلف را در کنارهم مورد استفاده قرار دهید.

جمع بندی

کلیدهای لمسی هوشمند انواع مختلفی دارند. این کلیدها را می توان براساس جنس رویه و پروتکل ارتباطی دسته بندی کرد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر انتخاب کلیدهای هوشمند امکانات مورد انتظار کاربر از یک سیستم هوشمند است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که بر انتخاب پروتکل ارتباطی تجهیزات اثر مستقیم دارد. به عنوان مثال برای بهره مندی از برخی امکانات شما ناگزیر به استفاده از یک پروتکل ارتباطی خاص هستید. با این کار می توانید محصولات برندهای مختلف را در یک شبکه مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید