همه چیز درباره ی کلید لمسی برق

فهرست مطالب

از جمله جدیدترین تکنولوژی های در حوزه برق ساختمان می توان به کلید لمسی برق اشاره کرد. نقش کلیدهای برق در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی بسیار پر رنگ است. کاربرد این تجهیزات در کنترل لامپ ها و سیستم های روشنایی است. اهمیت نور و روشنایی در زندگی امروز سبب پررنگ تر شدن نقش کلیدهای کنترل روشنایی شده است. از سوی دیگر امروزه افراد اهمیت بسیار زیادی برای دکوراسیون داخلی محیط قائل هستند. با توجه به اجتناب ناپذیر بودن استفاده از کلید روشنایی، زیبایی این کلیدها نیز در طراحی دکوراسیون داخلی نقش ویژه ای دارد.

یکی از انتخاب های جذابی که می توانید در این زمینه داشته باشید، کلید لمسی برق است. این کلیدها علاوه بر کنترل روشنایی، نمای جذابی به دکوراسیون داخلی شما خواهند داد. در کنار کلیدهای لمسی انواع دیگری از کلید و پریزهای لاکچری نیز در بازار موجود است. کلیدهای فلزی کلاسیک نیز از این دسته اند. در این مقاله به بررسی کلید لمسی برق می پردازم. با من همراه باشید. همچنین اگر قصد خرید این کلیدها را دارید توصیه می کنم راهنمای جامع خرید کلید لمسی را مطالعه کنید.

ساختار کلید لمسی برق

برخلاف کلیدهای سنتی که ساختار مکانیکی دارند، کلیدهای لمسی از یک ساختار کاملا الکترونیکی برای عملکردشان بهره می برند. ساختار کلید لمسی از دو بخش متفاوت تشکیل شده است. بخش اول وظیفه دریافت فرمان کاربر را دارد. این بخش کلید با صفحات حساس به لمس (تاچ) تولید می شود و آن را مدار فرمان می نامند. بخش دیگر کلید وظیفه کنترل جریان برق را برعهده دارد. با توجه به اتصال این بخش از کلید لمسی برق به ولتاژ 220 ولت، آن را مدار قدرت می نامند.

در واقع مدار فرمان وظیفه دریافت فرمان کاربر و ارسال آن برای مدار قدرت را بر عهده دارد. مدار قدرت با توجه به فرمان کاربر هریک از خروجی ها را فعال یا غیر فعال می کند. تغییر وضعیت خروجی به معنای روشن و خاموش شدن لامپ های متصل به کلید است.

انواع کلید لمسی از نظر کنترل

از نظر روش کنترل و دسترسی به کلیدها، سه گروه کلید لمسی ساده، هوشمند و ریموتی در بازار موجود است. کلیدهای ساده صرفا به صورت محلی و از طریق پنل تاچ کلید قابل کنترل هستند. اما کلیدهای هوشمند به اینترنت متصل می شوند و از راه دور نیز قابل کنترل هستند. دسترسی به کلیدهای هوشمند به کمک اپلیکیشن موبایل، نرم افزار ویندوز و تاچ پنل انجام می شود. کلیدهای لمسی ریموتی، نوع دیگری از کلید لمسی برق است که قابلیت اتصال به ریموت را دارند.

تنوع در تعداد پل

کلید لمسی برق با تعداد پل های متنوع تولید و عرضه می شود. کلید لمسی یک پل، دوپل، سه پل، و چهار پل از انواع کلیدهای پرکاربرد است که به صورت گسترده تولید می شوند. برخی از تولیدکنندگان از جمله خانه هوشمند گلدور اقدام به تولید کلیدهای 6 پل و 8 پل و یا حتی کلیدهایی با تعداد پل بیشتر می کنند. استفاده از کلیدهای با تعداد پل بیشتر از نظر اقتصادی برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود.

انواع کلید لمسی برق گلدور

چنانچه بخواهید کلیدهای لمسی را در ساختمان در حال استفاده نصب کنید، سیم کشی انجام شده در ساختمان تعیین کننده تعداد پل کلیدهای شما خواهد بود. علاوه بر کلیدهای چند پل با کارکرد استاندارد، کلید برق لمسی از نوع تبدیل و صلیبی نیز تولید و عرضه می شود.

تنوع در جنس رویه

رویه کلیدهای لمسی از مواد مختلفی ساخته می شود. از جمله این مواد می توان به شیشه، پلکسی، چوب و برخی از فلزات اشاره کرد. جنس رویه کلید می تواند بر عملکرد آن تاثیرگذار باشد. بنابراین مهم است که حساسیت تاچ کلید با توجه به جنس رویه آن تنظیم شده باشد. ضخامت رویه نیز عامل تعیین کننده ای در انتخاب کلید لمسی برق است. علاوه بر تاثیر ضخامت رویه بر حساسیت تاچ، استحکام و مقاومت نیز با ضخامت رویه ارتباط مستقیم دارد. این مساله در مورد شیشه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

همچنین ضخامت بیشتر رویه امکان ماشینکاری و تراش بهتر را برای تولید کننده فراهم می کند. اگر علاقه مند به استفاده از کلید لمسی با رویه چوب هستید، این کلیدها برای مکان هایی با رطوبت بالا مناسب نیستند. ضخامت نسبتا کم چوب مورد استفاده از یک سو و رطوبت بالای هوا از سوی دیگر سبب تغییر شکل و دفرمه شدن رویه کلید می شود. اگرچه ممکن است این تغییر شکل بر عملکرد کلید تاثیری نداشته باشد، اما زیبایی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محدویت های کلید لمسی برق

کلید لمسی گزینه ای جذاب برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی و حرکت به سوی ساختمان مدرن است. از اینرو علاقه مندان زیادی به سمت این کلیدها گرایش پیدا کرده اند. اگر شما هم جز علاقه مندان این کلیدها هستید، لازم است با محدودیت های آن ها نیز آشنا شوید. اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید، حضور سیم نول در قوطی کلیدی است که قصد نصب کلید را دارید. کلید لمسی برق دارای مدارات الکترونیکی است که برای روشن شدن و شروع عملکرد به جریان برق نیاز دارند. در صورتی که کلیدهای سنتی این محدودیت را ندارند.

از سوی دیگر شرکت های مختلف تولید کننده، استانداردهای متفاوتی را برای ابعاد قوطی پشت کلید رعایت می کنند. به همین دلیل برخی از کلیدهای لمسی در نوع خاصی از قوطی کلید قابل نصب هستند. این محدودیت به ویژه برای ساختمان های در حال استفاده باید مورد توجه قرار بگیرد. اما برخی از انواع کلید لمسی برق از جمله محصولات گلدوِر را به راحتی می توانید در انواع قوطی کلید نصب و راه اندازی کنید.

قوطی کلید مناسب برای کلید لمسی برق

حداکثر جریان را جدی بگیرید

محدودیت اصلی کلیدهای لمسی مربوط به حداکثر جریان قابل تحمل رله هاست. در کلیدهای سنتی یک کنتاکت فلزی وظیفه هدایت جریان را بر عهده دارد. از اینرو محدودیت زیادی برای جریان عبوری از آن قائل نیستیم. اما در کلیدهای لمسی جریان از طریق یک رله به مصرف کننده منتقل می شود.

حداکثر جریان قابل تحمل رله ها محدود است. عبور جریان بیش از حد استاندارد از رله ها، در بهترین حالت سبب کاهش طول عمر و در بدترین حالت سبب ذوب شدن پلاتین رله می شود. در این حالت رله امکان تغییر وضعیت نخواهد داشت. یا همیشه روشن و یا همیشه خاموش. علاوه بر این برخی از مصرف کننده ها به جای رله از ترایاک استفاده می کنند. تحمل جریان این قطعات بسیار کمتر از رله است. بنابراین هنگام خرید کلید برق لمسی به محدوده جریان قابل تحمل آن دقت کنید.

نوع بار قابل اتصال به کلید لمسی برق

آخرین نکته ای که باید به آن توجه کنید نوع بار متصل شده به کلید لمسی برق است. جریان درج شده بر روی رله ها که اغلب به عنوان ماکزیمم جریان کلید عنوان می شود، برای مصرف کننده مقاومتی در نظر گرفته شده است. لامپ های رشته ای قدیمی از نوع مصرف کننده های مقاومتی هستند. اما لامپ های کم مصرف و ال ای دی به دلیل استفاده از منبع تغذیه داخلی، مصرف کننده مقاومتی نیستند. جریان راه اندازی این لامپ ها (فقط در لحظه شروع به کار) بسته به رعایت استانداردهای طراحی، بین 5 تا 10 برابر میزان مصرف نامی آن هاست. هنگام انتخاب کلید لمسی این نکته را مورد توجه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید