جدیدترین تجهیزات خانه هوشمند – 1: دستیار صوتی

فهرست مطالب

در سری مقالات جدیدترین تجهیزات خانه هوشمند در نظر داریم به معرفی محصولات جدید در حوزه هوشمند سازی ساختمان بپردازیم. همانطور که قبلا در مقاله “خانه هوشمند چیست؟” بیان کردیم، خانه هوشمند یک تکنولوژی جدید است که به شما امکان می دهد سیستم الکتریکی خانه یا محل کار خود را به کمک تلفن همراه هوشمندتان کنترل کنید.

نسل جدید تجهیزات خانه هوشمند به گونه ای طراحی می شوند که امکان برقراری ارتباط با دستیار صوتی را نیز دارند و از طریق آن می توانند کنترل سیستم خانه هوشمند را انجام دهند. قبل از بررسی عملکرد دستیار صوتی به عنوان یکی از تجهیزات خانه هوشمند، اجازه بدهید به صورت خلاصه دستیار صوتی را بررسی کنیم.

دستیار صوتی چیست؟

در حال حاضر 4 شرکت بزرگ دنیا در زمینه دستیار صوتی فعالیت می کنند که عبارتند از: آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت. شرکت آمازون دستیار صوتی خود را با نام الکسا (Alexa) عرضه کرده است. این دستیار صوتی برای اولین بار بر روی اسپیکرهای اکو نصب و به بازار عرضه شد.

 

برای اطلاعات بیشتر روی عبارت Amazon Alexa کلیک کنید

شرکت گوگل اولین نسل دستیار صوتی خود با عنوان Google now را بر روی سیستم عامل اندروید عرضه کرد. نسل دوم دستیار صوتی گوگل با نام Google Assistant عرضه شد. پس از آن گوگل این تکنولوژی را بر روی گجت google home عرضه کرد.

برای اطلاعات بیشتر روی عبارت google home کلیک کنید.

شرکت اپل دستیار صوتی خود را تحت عنوان siri معرفی کرده است که بر روی سیستم عامل Mac و IOS عرضه شده است. شرکت اپل نیز در اقدام بعدی دستیار صوتی خود را بر روی گجت Apple Homepod عرضه کرد.

برای اطلاعات بیشتر روی عبارت Apple homepod کلیک کنید.

آخرین شرکتی که دستیار صوتی خود را معرفی کرد، شرکت مایکروسافت بود که دستیار صوتی خودش را با عنوان Cortana عرضه کرد. این دستیار صوتی نیز بر روی سیستم عامل ویندوز 10 عرضه شده است.

برای اطلاعات بیشتر روی عبارت Cortana کلیک کنید.

دستیار صوتی در واقع با فرمان صوتی شما فعال شده و عملیات مورد نظر را برای شما انجام می دهد. این عملیات می توانند شامل پخش کردن یک موسیقی، ترجمه کردن یک جمله به زبان دیگر، جستجوی یک موضوع در اینترنت، خواندن کتاب و … باشند.

نقش دستیار صوتی در تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند به صورت یکپارچه و با استفاده از یک نرم افزار کاربردی خانه هوشمند کنترل می شوند. نسل جدید تجهیزات خانه هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که امکان برقراری ارتباط با دستیار صوتی (آمازون و گوگل) را نیز برای کاربران فراهم می کنند.

با استفاده از تجهیزات خانه هوشمند که می توانند با دستیار صوتی ارتباط برقرار کنند، علاوه بر کنترل سیستم روشنایی و … خانه از طریق اپلیکیشن، با فرمان های صوتی نیز می توانید سیستم خانه خود را کنترل کنید.

در این صورت کافی است عملیات مورد نظرتان را به دستیار صوتی بگویید. سپس دستیار صوتی با کنترلر مرکزی خانه هوشمند شما مرتبط شده و فرمان مورد نظر را به او می دهد.

سپس شما شاهد اجرای سناریو مورد نظر خود خواهید بود.نکته حائز اهمیت در خصوص استفاده از دستیار صوتی در کنار تجهیزات خانه هوشمند این است که دستیار صوتی (هم گوگل و هم آمازون) قادر به پشتیبانی از همه زبان های دنیا نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید