خانه هوشمند چیست در 1 جمله

فهرست مطالب

شاید برای شما هم سوال باشد که خانه هوشمند چیست؟ امروز قصد دارم پاسخ این سوال را در یک جمله بیان کنم.  قبل از بیان پاسخ لازم است مقدماتی را خدمت شما عرض کنم! البته علاوه بر پاسخ به این سوال، سعی کردیم مطالب مفید دیگری نیز ارائه کنیم. با من همراه شوید …

انسان از دیرباز به دنبال بهبود کیفیت زندگی خود بوده است. یکی از راه های بهبود کیفیت زندگی، استفاده از تکنولوژی های جدید است. از سوی دیگر آسایش بیشتر یکی از انگیزه های اصلی پیشرفت تکنولوژی است. ورود تکنولوژی به بخش های مختلف زندگی انسان تاثیرات شگرفی بر نوع زندگی ما گذاشته است.

به عنوان یک مثال ساده درب پارکینگ برقی آسایش ما را به میزان قابل توجهی ارتقا داده است. ما می توانیم به راحتی و با استفاده از یک ریموت درب پارکینگ را از فاصله 100 متری باز کنیم. برای پی بردن به مزیت درب برقی تصور کنید یک روز خیلی سرد (یا خیلی گرم) می خواهید وارد پارکینگ شوید …

تکنولوژی اینترنت اشیا (Internet of things (IoT از جمله فناوری های جدیدی است که تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان امروزی گذاشته است. با استفاده از این تکنولوژی تجهیزات مختلف می توانند از طریق اینترنت به هم متصل شوند.

 

گستردگی اینترنت اشیا در خانه هوشمند

آشنایی با اینترنت اشیا به یافتن پاسخ سوال خانه هوشمند چیست کمک می کند. سیستم های خانه هوشمند جدید مبتنی بر اینترنت اشیا هستند. این سیستم ها نسبت به سیستم های سنتی مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند چیست؟

من به بیان یک جمله در پاسخ به این سوال اکتفا می کنم ” خانه ای که در آن به کمک موبایل تقریبا همه کار می توانید بکنید”. منظور از همه کار، همه عملیات کنترلی مورد نظر است. رابط کاربر با خانه هوشمند یک اپلیکیشن است که بر روی موبایل نصب می شود و دسترسی به بخش های مختلف سیستم را فراهم می کند. امکان دسترسی به بخش های مختلف ساختمان با استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان فراهم می شود.

کلیه تجهیزات مرتبط با خانه هوشمند با پسوند هوشمند شناخته می شوند. به عنوان مثال کلید هوشمند، رله هوشمند ، کلید پرده برقی هوشمند و ….

سیستم هوشمند امکان کنترل سیستم روشنایی با موبایل را فراهم می کند. با اتصال تجهیزات هوشمند و موبایل به اینترنت، امکان کنترل از راه دور فراهم می شود. فرقی نمی کند در کدام نقطه دنیا باشید، کنترل همه چیز در دستان شماست.

البته از این قابلیت هنگام حضور در خانه هم می توانید استفاده کنید. زمانی که در تختخواب هستید و می خواهید لامپ های پذیرایی را روشن یا خاموش کنید، کافی است یک بار صفحه موبایلتان را لمس کنید

خانه هوشمند چیست ؟ تجربه راحتی و آسایش

خانه هوشمند چه امکاناتی دارد؟

قابلیت های خانه هوشمند با توجه به سیستم و برند تجهیزات که انتخاب می کنید بسیار متنوع است. هنگامی که در حال برگشتن از محل کار به منزل هستید، با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند می توانید چای ساز و مایکروفر را روشن کنید تا چای و غذای شما آماده شوند … هنگامی که به سفر می روید به راحتی می توانید از بسته بودن شیرهای اصلی گاز و آب اطمینان حاصل کنید …

وقتی از سفر بر می گردید، در زمان مناسب سیستم گرمایش یا سرمایش خانه هوشمند را با استفاده از تلفن همراه روشن کنید و شرایط دمایی مورد نظر را قبل از ورود به منزل ایجاد کنید…

حتی می توانید کنترل درب پارکینگ را نیز از طریق موبایل انجام دهید، پرده ها را باز یا جمع کنید، سیستم امنیتی (دزدگیر) داشته باشید و …

این ها بخشی از قابلیت های ساختمان هوشمند است که می تواند هر کسی را برای استفاده از آن وسوسه کند. آیا پاسخ سوال خانه هوشمند چیست را پیدا کردید؟ اکنون اطلاعات بیشتری در مورد خانه هوشمند را با هم مرور خواهیم کرد.

انواع ساختمان هوشمند

خانه هوشمند انواع مختلفی دارد. براساس این تفاوت ها دسته بندی های مختلفی برای خانه هوشمند وجود دارد. یکی از مهمترین دسته بندی ها، تفکیک براساس نوع ارتباط تجهیزات با یکدیگر و با اینترنت است. بر این اساس ساختمان های هوشمند به دو گروه بی سیم و سیمی تقسیم می شوند.

از سوی دیگر می توان تجهیزات را براساس پروتکل ارتباطی خانه هوشمند در دو گروه مورد ارزیابی قرار داد. گروه اول تجهیزاتی که از پروتکل بین المللی استاندارد استفاده می کنند و گروه دوم تولیداتی که پروتکل اختصاصی دارند.

مقایسه خانه هوشمند بی سیم و سیمی

بستر ارتباطی خانه هوشمند

به منظور دسترسی به سیستم های هوشمند از راه دور، تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل می شوند. برخی از تجهیزات مانند کلید هوشمند وای فای به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. اما گروه دیگری از تجهیزات به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت وصل می شوند.

تجهیزات هوشمند مستقل عموما از تکتولوژی ارتباط بی سیم استفاده می کنند. اما تجهیزاتی که به کمک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند با هر دو تکنولوژی سیمی و بیسیم در بازار موجود هستند.

از جمله تکنولوژی های بی سیم مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به ارتباط WIFI (بدون نیاز به اینترنت)، ارتباط رادیویی (RF)، بلوتوث، Z-wave و Zig-Bee اشاره کرد. البته تجهیزات مستقل غالبا از تکنولوژی وای فای استفاده می کنند.

مقایسه پروتکل های خانه هوشمند

در سیستم های سیمی، ارتباط بین بخش های مختلف سیستم به وسیله کابل های استاندارد برقرار می شود. نوع کابل مورد استفاده، براساس پروتکل ارتباطی تجهیزات تعیین می شود. از جمله مهمترین پروتکل های ارتباط سیمی می توان به KNX ، Mod BUS و X10 اشاره کرد.

نسل جدید سیستم های هوشمند غالبا از ارتباط بی سیم بهره می برند و به صورت ابزارک های مستقل به اینترنت متصل می شوند. سیستم های سیمی و بی سیم هر کدام مزایا و معایبی دارند که لازم است با آن ها آشنا شوید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این سیستم ها می پردازیم.

خانه هوشمند یا bms

اکنون که پاسخ سوال خانه هوشمند چیست را گرفتیم،با چالش کدام را انتخاب کنم مواجه می شویم. آشنایی با تجهیزات هوشمند و مزایا و معایب هر یک به ما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشیم. خانه هوشمند و bms دو مقوله متفاوت و در عین حال شبیه هم هستند.

به همین دلیل اغلب به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. bms به معنای سیستم مدیریت ساختمان است و روی همه بخش های ساختمان می تواند کنترل داشته باشد. وقتی از ساختمان صحبت می کنیم منظور ما موتور خانه، مشاعات و همه بخش های یک ساختمان است. اما منظور از خانه هوشمند، هوشمند سازی هر یک از واحدهای یک ساختمان است.

سیستم های bms از ارتباط سیمی استفاده می کنند و خانه هوشمند به هر دو شکل سیمی و بی سیم در دسترس است. در ادامه به مقایسه این دو تکنولوژی می پردازیم.

الف) سیستم های هوشمندسازی BMS

هدف از نگارش این مقاله پاسخ به سوال خانه هوشمند چیست بود. از نظر نویسنده آگاهی از مطالب بیان شده در این مقاله به درک بهتر شما از خانه هوشمند کمک می کند. خانه هوشمند به نوعی زیر مجموعه BMS است. سیستم های bms امکانات گسترده تری را به کاربران ارائه می کنند.

مزایا:

  • عدم محدودیت در فاصله نودهای مختلف شبکه از کنترل کننده
  • مناسب برای مکان هایی که نویز و احتمال تداخل فرکانسی بالاست (مانند کارخانجات و موتورخانه ها)
  • مناسب جهت استفاده در مراکز امنیتی و نظامی
  • امنیت بسیار بالا در تبادل اطلاعات
  • قابلیت کنترل بخش های مختلف ساختمان

معایب:

  • هزینه بالای کابل کشی جهت ارتباط بخش های مختلف شبکه با هم
  • برای نصب در خانه های در حال استفاده مناسب نیست زیرا نیاز به تخریب و تغییر سیم کشی دارد
  •  توسعه این سیستم ها مشکل است.
  • احتمال بروز اشکال در سیم کشی و از کار افتادن همه یا بخشی از سیستم.
  • در این سیستم ها کلیه دستگاه ها به یک سیستم کنترل کننده مرکزی متصل می شوند و در صورت بروز مشکل برای کنترل کننده مرکزی، کل سیستم از کار می افتد.

ب) سیستم های خانه هوشمند مدرن

این سیستم ها که در حقیقت پاسخ سوال خانه هوشمند چیست را می دهند، اغلب به صورت بیسیم تولید می شوند. البته به منظور غلبه بر چالش هایی از جمله نویز پذیری، انواع باسیم این سیستم ها نیز روانه بازار شده است. این سیستم ها کاربری راحت تری دارند و عموما هزینه آن ها نسبت به bms پایین تر است.

مزایا:

  • عدم نیاز به کابل کشی در سیستم های بی سیم و در نتیجه کاهش هزینه راه اندازی
  • قابل استفاده در ساختمان های درحال استفاده و در حال ساخت
  • توسعه پذیری بسیار آسان

معایب:

  • توان تشعشعی بالا در برخی محصولات، البته این مشکل در اغلب تولیدات جدید برطرف شده و در بازه توان تشعشعی ایمن فعالیت می کنند.
  • برای مکان های با نویز زیاد مانند موتورخانه مناسب نیستند.

نتیجه گیری:

چنانچه به دنبال ایجاد تغییر در سبک و روش زندگی خود هستید، خانه هوشمند را امتحان کنید. انتخاب نهایی از بین خانه هوشمند و bms بر عهده شماست. اما با توجه به مقایسه صورت گرفته در بخش قبل، اگر قصد هوشمند سازی یک واحد مسکونی را دارید، خانه هوشمند انتخاب مناسب تری برای شماست. در پایان توصیه می کنم قبل از اقدام به خرید خانه هوشمند، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • استفاده از تجهیزات استاندارد
  • توجه به نوع عملکرد و توان مصرفی سیستم
  • گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات
  • مشاوره و نیازسنجی دقیق قبل از خرید
  • اگر در آینده نیاز به توسعه سیستم داشته باشید، آیا می توانید تجهیزات مورد نظر را تهیه کنید؟
  • توسعه پذیری و امکان توسعه سیستم در آینده

امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر هنوز پاسخ سوال خانه هوشمند چیست را نگرفته اید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید