چگونه یک خانه هوشمند مدرن داشته باشیم؟

فهرست مطالب

شاید شما هم دوست داشته باشید خانه سنتی خود را به یک خانه هوشمند مدرن تبدیل کنید. در این مقاله همه کارهایی که برای مهاجرت به سیستم هوشمند باید انجام دهید را بررسی کرده ایم. آسایش و رفاه بیشتر به همراه امکانات جذاب که در سایه خانه هوشمند به کاربران ارائه می شود، روز به روز بر جذابیت و مخاطبان این تکنولوژی می افزاید.

قبل از بیان راهکارهای تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند مدرن و به منظور درک بهتر، ویژگی های خانه هوشمند و تفاوت های آن با خانه سنتی را مورد بررسی قرار می دهیم. ذکر این نکته ضروری است که ما در اینجا به تفاوت های اساسی سیستم می پردازیم و از پرداختن به جزئیات پرهیز می کنیم.

خانه هوشمند مدرن

در یک خانه هوشمند کنترل اغلب لوازم برقی از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه انجام می شود. خاموش و روشن کردن لامپ ها، کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش و … از جمله امکانات خانه هوشمند است. تکنولوژی خانه هوشمند عمر زیادی ندارد اما سرعت رشد آن به قدری زیاد است که می توان آن را به خانه هوشمند مدرن و اولیه تقسیم کرد.

این نام گذاری البته از جانب نگارنده مقاله انجام شده و هدف از آن مقایسه سیستم های هوشمند بوده است. مهمترین شاخصه سیستم های مدرن، ارتباط بی سیم و عدم نیاز به زیرساخت ارتباطی است. سیستم های هوشمند یک تفاوت اساسی با سیستم های سنتی دارند.

در این سیستم ها به منظور انجام عملیات کنترلی به یک خط انتقال داده نیاز داریم. داده های کنترلی مورد نیاز برای مدیریت بخش های مختلف سیستم از این طریق بین تجهیزات مختلف تبادل می شوند.

برخلاف خانه هوشمند اولیه، خانه هوشمند مدرن از بستر ارتباطی بی سیم برای تبادل داده های کنترلی استفاده می کند. گاهی اوقات این سیستم ها خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا نیز می نامند. دلیل این نامگذاری، اتصال مستقیم و بدون واسطه همه تجهیزات به اینترنت است.

خانه هوشمند مدرن

قابلیت های خانه هوشمند مدرن

از جمله موارد بسیار مهمی که در مورد خانه هوشمند مورد بررسی قرار می گیرد، قابلیت ها و امکانات آن هاست. به دلیل تنوع بسیار زیاد محصولات موجود در بازار، امکانات سیستم های مختلف با هم متفاوت است. در اینجا امکان بررسی همه امکانات یک خانه هوشمند مدرن وجود ندارد و ما به بیان مهمترین امکانات این سیستم بسنده می کنیم.

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • پرده و کرکره برقی هوشمند
  • کنترل تردد هوشمند
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • سیستم های امنیتی هوشمند
  • و …

هریک از این امکانات توسط تجهیزات خاصی ارائه می شود. به منظور تعیین تجهیزات مورد نیاز ابتدا لازم است امکانات مورد نیاز را تعیین و با یک کارشناس در اینباره مشورت کنید.

تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند

منظور از تجهیزات مستقل، تجهیزاتی است که بدون نیاز به گیت وِی (دستگاه کنترل کننده مرکزی) عمل می کنند. تجهیزات مورد استفاده در این سیستم خانه هوشمند عبارتند از: کلید هوشمند (کلید تاچ هوشمند) و ماژول عملگر هوشمند. البته اغلب تولید کنندگان به عرضه کلید هوشمند بسنده می کنند.

جهت تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند مدرن با استفاده از کلیدهای مستقل، کافی است کلیدهای سنتی را باز کنید و به جای آن یک کلید هوشمند ببندید. کلید هوشمند همانند کلیدهای سنتی، دارای ترمینال های ورودی و خروجی است. با این تفاوت که جهت روشن شدن و عملکرد صحیح کلید هوشمند اتصال سیم نول به کلید نیز ضروری است.

پس از اتصال کلیدها به مدار نوبت به معرفی کلیدها به نرم افزار کاربردی می رسد. براساس برند تجهیزات و پروتکل ارتباطی آن ها، روشاتصال تجهیزات به اپلیکیشن متفاوت است. به عنوان مثال برای اتصال کلید هوشمند گلدور به اپلیکیشن، کافی است وارد اپلیکیشن شوید و با لمس گزینه اتصال دستگاه جدید، مراحل را طی کنید.

تبدیل خانه سنتی به هوشمند با دستگاه کنترل مرکزی

خانه هوشمند برای عملکرد صحیح و کنترل از راه دور باید به اینترنت متصل شود. برخلاف تجهیزات هوشمند مستقل، برخی تجهیزات از یک دستگاه واسط جهت اتصال به اینترنت بهره می برند. این دستگاه واسط، کنترل کننده مرکزی، گیت وی یا … نامیده می شود. این دستگاه علاوه بر اتصال تجهیزات به اینترنت، وظایف دیگری را نیز در سیستم بر عهده دارد.

بسته به پروتکل ارتباطی سیستم هوشمند مورد استفاده، ارتباط گیت وی با تجهیزات و اینترنت می تواند به صورت سیمی یا بی سیم برقرار شود. جهت تبدیل خانه سنتی به یک خانه هوشمند مدرن مبتنی بر گیت وی توصیه می شود از گیت وی بی سیم استفاده کنید. این تجهیزات به دلیل عدم نیاز به سیم کشی خط داده، چالش برقراری ارتباط را برطرف می کنند.

دستگاه گِیت وِی نیز مانند سایر تجهیزات خانه هوشمند نیاز به تغذیه برق شهر دارد. بنابراین لازم است در محل نصب این دستگاه یک سیم فاز و نول (برق شهر) در نظر گرفته شده باشد.

از جمله وظایف دیگری که بر عهده گیت وی گذاشته می شود، می توان به پردازش اطلاعات و اتخاذ تصمیم های کنترلی اشاره کرد.

اگر هنوز برای تبدیل خانه سنتی به خانه هوشمند مدرن سوالی دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید