تجهیزات خانه هوشمند 4: سیستم امنیتی هوشمند

فهرست مطالب

امروز با معرفی سیستم امنیتی هوشمند در خدمت شما هستم. در سری مقالات جدیدترین تجهیزات خانه هوشمند، به معرفی جدیدترین گجت های مورد استفاده در سیستم خانه هوشمند می پردازیم. در اولین مقاله با دستیار صوتی به عنوان عضو جدید خانواده ساختمان هوشمند آشنا شدیم.

در مقاله دوم به معرفی لامپ هوشمند به عنوان عضو دیگری از این خانواده پرداختیم و در مقاله سوم نیز با ترموستات هوشمند به عنوان کنترل کننده دما در ساختمان هوشمند آشنا شدیم. امروز به معرفی بخش دیگری از سیستم ساختمان هوشمند می پردازیم. سیستم امنیتی، بخشی از ساختمان هوشمند است که عملکردی جالب و مطمئن دارد.

بخش های سیستم امنیتی هوشمند

تولیدکنندگان مختلف، تجهیزات متفاوتی را در سیستم امنیتی خود جای می دهند. به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در سیستم امنیتی هوشمند عبارتند از:

  • دوربین هوشمند
  • سنسورهای درب و پنجره
  • سنسور تشخیص حرکت
  • آژیر صوتی
  • هاب یا کنترلر مرکزی
  • نرم افزار کاربردی موبایل

هریک از این بخش ها عملکرد قابل توجهی در سیستم امنیتی ساختمان هوشمند دارند که در ادامه به بررسی هریک می پردازیم.

هاب یا کنترلر مرکزی سیستم امنیتی هوشمند

دستگاه کنترلر مرکزی را می توان به عنوان مغز متفکر سیستم امنیتی هوشمند معرفی کرد. این دستگاه وظیفه مدیریت سایر بخش های سیستم امنیتی هوشمند را بر عهده دارد. کنترلر مرکزی از یک سو با سایر تجهیزات سیستم امنیتی خانه هوشمند و از سوی دیگر با نرم افزار کاربردی نصب شده بر روی تلفن همراه کاربر در ارتباط است.

اگرچه تولیدکنندگان مختلف از پروتکل های ارتباطی متفاوتی در سیستم امنیتی خانه هوشمند خود استفاده می کنند، اما غالبا ارتباط هاب با نرم افزار کاربردی از طریق اینترنت برقرار می شود. البته برای افزایش اطمینان از عملکرد سیستم، برخی تولیدکنندگان امکان برقراری ارتباط از طریق پیامک را نیز فراهم کرده اند.

البته واضح است که ارتباط پیامکی با کاربر تنها به منظور ارسال پیام مربوط به ورود فرد ناشناس به محل مورد استفاده قرار می گیرد. ارتباط کنترلر مرکزی این سیستم  هوشمند با سایر تجهیزات مستقر در محل، به دو طریق ارتباط بی سیم و ارتباط باسیم انجام می شود. تجهیزات قادرند در هر لحظه اطلاعات کسب شده از محیط را در اختیار کنترلر مرکزی قرار دهند.

دوربین هوشمند

این دوربین ها عموما به صورت گردش 360 درجه طراحی می شوند. جهت گردش دوربین به هر زاویه دلخواه باید از نرم افزار کاربردی استفاده کرد.

سیستم امنیتی هوشمند - دوربین

همچنین دوربین ها امکان فعال شدن از طریق سنسورهای تشخیص حرکت و سنسورهای درب و پنجره دارند. نحوه عملکرد به این صورت است که به محض تشخیص باز شدن درب یا تشخیص حرکت در محیط، دستگاه کنترلر دوربین را فعال کرده و شروع به تهیه عکس یا فیلم از محیط می کند.

سنسورهای درب و پنجره

این سنسورها به گونه ای طراحی شده اند که باز شدن درب یا پنجره را ثبت کنند. این سنسورها از دو بخش تشکیل شده اند، یک بخش بر روی لنگه ثابت درب یا پنجره و بخش دیگر بر روی قسمت متحرک نصب می شود.

این دو بخش سنسور دقیقا روبروی هم نصب می شوند. چنانچه درب باز شده و بخش های سیستم از هم فاصله بگیرند، پیامی مبنی بر باز شدن درب به کنترلر مرکزی ارسال می کنند. کنترلر مرکزی نیز این پیام را به کاربر ارسال می کند و عملیات مشخصی که قبلا توسط کاربر تعریف شده است را اجرا می کند.

سنسور درب و پنجره هوشمند

این عملیات مانند یک سناریوی خانه هوشمند عمل می کنند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله سناریوهای خانه هوشمند را بخوانید.

سنسور تشخیص حرکت

این سنسورها به صورت گسترده ای در سیستم های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند. در سیستم امنیتی هوشمند نیز عملکرد این سنسورها مشابه سیستم امنیتی کلاسیک است.

 

سنسور تشخیص حرکت هوشمندنقش این سنسورها تنها تشخیص حرکت در محیط است. چنانچه به هر دلیلی سنسورهای درب و پنجره نتوانند ورود غیر مجاز به محیط را تشخیص دهند، این سنسور می تواند حرکت را تشخیص داده و به کنترلر اعلام کند. سپس سناریوی امنیتی اجرا خواهد شد.

آژیر صوتی

این دستگاه تنها برای اعلام هشدار صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. پخش آژیر صوتی توسط این دستگاه با فرمان کنترل کننده مرکزی صورت می گیرد.

نرم افزار کاربردی سیستم هوشمند امنیتی

عملکرد این نرم افزار کاربردی مشابه عملکرد نرم افزار کاربردی خانه هوشمند است. به این صورت که کاربر با باز کردن نرم افزار کاربردی در روی موبایل خود قادر خواهد بود از وضعیت محل مورد نظر (که سیستم امنیتی هوشمند در آن نصب شده است) اطلاع حاصل کند.

علاوه بر این قادر است در هر لحظه از طریق دوربین محیط را نظاره کند و در صورت رخداد ورود غیر مجاز، تصویر فرد گرفته شده و برای کاربر ارسال می شود.

بهترین سیستم امنیتی هوشمند سال 2019

براساس بررسی صورت گرفته در مجله اینترنتی CNET سیستم هوشمند Abode Starter Kit بهترین سیستم امنیتی هوشمند سال 2019 است.

این سیستم علاوه بر موارد یاد شده در بالا، یک کلید کنترل از راه دور دارد که در دسته کلید کاربر قرار می گیرد و به او امکان می دهد که سیستم را از هر مکانی فعال یا غیر فعال کند.

بهترین سیستم امنیتی هوشمند

علاوه بر این، نرم افزار تحت وب شرکت Abode امکانات بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر این سیستم Abode قابلیت اتصال به دستیار صوتی آمازون، خانه هوشمند Nest گوگل و همچنین سایر سیستم های خانه هوشمند را دارد.

برای مشاهده عملکرد سیستم هوشمند امنیتی Abode Starter Kit ویدیوی زیر را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید