نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان که نمی دانید

فهرست مطالب

هوشمندسازی ساختمان از جمله تکنولوژی های جدیدی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. ارتقا سطح رفاه و آسایش در کنار صرفه جویی در زمان و انرژی از جمله دلایلی است که کاربران را به این تکنولوژی متمایل کرده است. اما نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که رعایت آن ها سبب می شود تجربه کاربری بهتری داشته باشید. در این مقاله به بررسی و بیان این نکات کاربردی پرداخته ایم. به منظور آشنایی بیشتر با این تکنولوژی و قابلیت های آن مقاله همه چیز درباره ی خانه هوشمند را ببینید.

نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان

منظور از هوشمندسازی ساختمان، انجام برخی عملیات کنترلی مرتبط با ساختمان به کمک تلفن همراه هوشمند است. در این سیستم ها یک اپلیکیشن رابط کاربر با تجهیزات هوشمند است. به عنوان مثال اگر قصد کنترل هوشمند سیستم روشنایی را داشته باشید، ابتدا لازم است کلیدهای سنتی را با کلید لمسی هوشمند جایگزین کنید. سپس با اتصال کلید هوشمند به اینترنت و اپلیکیشن خانه هوشمند قادر خواهید بود از هر جای دنیا به کمک موبایل لامپ ها را روشن کنید. به شرط آنکه موبایل شما به اینترنت وصل باشد.

قبل از پرداختن به نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان، بهتر است با ساختار آن آشنا شوید. توپولوژی شبکه خانه هوشمند در سه سطح قابل تشریح است. لایه فیزیکال یا لایه عملیاتی شامل نودهای مختلف هوشمند می شود که به تجهیزات الکتریکی وصل می شوند. تجهیزات این لایه وظیفه انجام دستورات کاربر را بر عهده دارند. به همین دلیل عملگر نامیده می شوند. لایه بعدی، سرور است که کلیه تجهیزات هوشمند به آن متصل می شوند. سرور وظیفه مدیریت و مسیر یابی داده را بر عهده دارد.

لایه میانی یا لایه ارتباطی وظیفه تبادل داده بین نودها، کاربر و اینترنت را بر عهده دارد. این لایه می تواند در بستر سیمی یا بی سیم با ترکیبی از هر دو اطلاعات را مبادله کند. در مقاله پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند این موضوع را تشریح کرده ایم. وقتی هدف ما بیان نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان باشد، در واقع نکاتی در مورد لایه های مختلف بیان می کنیم.

نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان

نکته اول: امنیت ارتباط

اولین نکته ای که در بیان نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان به آن می پردازم، امنیت ارتباط است. امنیت ارتباط از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. به عنوان مثال شما باید مطمئن باشید که دیگران نمی توانند با نصب اپلیکیشن خانه هوشمند به سیستم هوشمند شما دسترسی داشته باشند.

در گام بعدی، باید قابلیت تعیین سطح دسترسی افراد مختلف برای شما فراهم باشد. به عنوان مثال باید بتوانید تعیین کنید که چه افرادی اجازه دسترسی و کنترل سیستم روشنایی را دارند. از جمله راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد، ارسال کد تایید پیامکی برای تایید هویت کاربران و همچنین تعریف یک مدیر در سیستم است که می تواند سطوح دسترسی افراد مختلف را تعیین کند.

نکته دوم: مصونیت در برابر نویز

دومین مورد از نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان که باید مورد توجه قرار گیرد، مصونیت در برابر نویز است. این مصونیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که از ان جمله می توان به طراحی بهینه و استاندارد تجهیزات اشاره کرد.

طراحی تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند باید از نظر عدم تاثیرپذیری از نویز و عدم ایجاد نویز بر روی قطعات دیگر مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین در صورتی که قطعات الکترونیکی مورد استفاده در تولید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از نویز موجود در محیط تاثیر بگیرند، دچار خطا در عملکرد خواهند شد.

تاثیر نویز می تواند منجر به تغییر وضعیت ناخواسته تجهیزات یا عدم تغییر وضعیت در زمان لازم باشد. همچنین در صورتی که تولید نویز قطعات الکترونیکی از حد استاندارد بیشتر باشد، می تواند عملکرد سایر تجهیزات الکترونیکی شما از جمله ریموت کنترل، مودم و … را تحت تاثیر قرار دهد. اهمیت این موضوع به قدری بالاست که استانداردهایی نیز در این رابطه وضع شده اند.

نکته سوم: میزان مصرف انرژی

سومین مورد از نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان که باید به آن توجه شود، میزان مصرف توان تجهیزات است. تجهیزات هوشمندسازی ساختمان مادامی که به شبکه متصل باشند در حال مصرف انرژی هستند. چنانچه توان مصرفی این تجهیزات بالا باشد، هزینه برق مصرفی شما به صورت معناداری زیاد می شود!

به عنوان مثال در نظر بگیرید در یک منزل مسکونی تعداد تجهیزات هوشمندسازی ساختمان شما (شامل رله ها و کلیدهای لمسی هوشمند) 10 عدد باشد و توان مصرفی هریک از این تجهیزات تنها 1 وات باشد. در این صورت تجهیزات شما در طول یک ساعت 10 وات، در طول یک روز 240 وات و در طول یک ماه 7200 وات برق مصرف می کنند.

این میزان مصرف برق در طول یک سال به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که چنانچه طراحی تجهیزات به درستی صورت گرفته باشد، توان مصرفی آن ها در حدود 15/0 وات خواهد بود که به معنی 5/1 وات در ساعت، 36 وات در روز و حدود 1100 وات در ماه است.

نکته چهارم: کیفیت قطعات سخت افزاری مورد استفاده

آخرین موردی که در بیان نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان به آن اشاره می کنم، کیفیت قطعات سخت افزاری مورد استفاده است. نکات دوم و سوم که در بالا به آن پرداختیم هم به طراحی مدارات و هم به قطعات مورد استفاده در تولید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان وابسته است.

چنانچه قطعات مورد استفاده در طراحی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از کیفیت مناسب برخوردار نباشند، علاوه بر عدم عملکرد صحیح، طول عمر تجهیزات و نیز قابلیت اطمینان از عملکرد صحیح آن ها به شدت کاهش می یابد.

به بیان کلی چنانچه در تولید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان از قطعات سخت افزاری بی کیفیت استفاده شود، تجهیزات هوشمندسازی قابل اطمینان نخواهند بود. با رعایت نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان که به بیان آن ها پرداختیم، تجربه لذتبخشی از هوشمندسازی ساختمان را برای خود رقم بزنید.

جمع بندی

نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرند. بنابراین لازم است قبل از اقدام به خرید تجهیزات، با یک مشاور امین و آگاه مشورت کنیم.

در این مقاله به 4 نکته مهم در این زمینه اشاره کردیم که عبارتند از:

  • امنیت ارتباط بین تجهیزات
  • مصونیت تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در برابر نویز
  • میزان توان مصرفی تجهیزات
  • کیفیت قطعات استفاده شده در تولید

عدم توجه به نکات ذکر شده در این مقاله می تواند سبب ایجاد تجربه ناخوشایند ما در استفاده از ساختمان هوشمند شود. به نظر شما غیر از موارد ذکر شده در این مقاله چه نکاتی در مورد هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید