همه آنچه باید درباره پریزهای هوشمند بدانید

فهرست مطالب

از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به پریزهای هوشمند اشاره کرد. از پریز هوشمند به منظور کنترل لوازم برقی از طریق اپلیکیشن استفاده می شود. برای تغییر وضعیت (روشن یا خاموش) هریک از وسایل الکتریکی متصل به پریز هوشمند کافی است وارد نرم افزار کاربردی شوید و آیکون مربوط به وسیله مورد نظر را یک بار لمس کنید.

برخی از تولیدکنندگان امکانات بیشتری از جمله زمانبندی، تعریف سناریو و … را نیز به کاربران ارائه می کنند. برای آشنایی بیشتر بار پریزهای هوشمند و عملکرد آن ها تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

پریز هوشمند چیست؟

پریز واژه ای آشنا برای ما است. این وسیله پرکاربرد برای استفاده از لوازم برقی به کمک ما می آید. با اتصال دوشاخه به پریز، دستگاه الکتریکی در مسیر جریان برق قرار می گیرد و می توان از آن استفاده کرد. به صورت عادی پریزهای همیشه برقدار هستند. برای افزایش ایمنی تصمیم می گیرید سر راه هر یک از پریزها یک فیوز قرار دهید.

(این کار در حالت عادی انجام نمی شود چون تعداد زیاد پریزها سبب بزرگ شدن بیش از حد تابلو برق می شود. همچنین هزینه های سیم کشی و نگهداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.)

با استفاده از پریزهای هوشمند نه تنها می توانید برق هر پریز را به صورت مستقل کنترل کنید، بلکه این کار از طریق اپلیکیشن و به راحتی از همه جای دنیا قابل انجام است. تولید کنندگان مختلف انواع متفاوتی از این ابزارک هوشمند را به بازار عرضه کرده اند. برخی پریز را به صورت یک گجت مستقل روانه بازار کرده اند. این پریزها به عنوان یک رابط، از یک طرف به پریز و از سوی دیگر به مصرف کننده متصل می شوند.

گروه دیگری از تولیدکنندگان رله هوشمند توکار را پیشنهاد می دهند. این رله ها در پشت پریز نصب می شود و پریز سنتی را به هوشمند تبدیل می کند.

نمونه رله هوشمند توکار برای تبدیل پریزهای سنتی به پریزهای هوشمند

مزیت های پریز هوشمند

برخی مزیت های پریزهای هوشمند بسته به نوع محصول و طراحی آن متفاوت است. اما برخی از مزایا بین انواع مختلف مشترک است. در اینجا به مزایای مشترک انواع پریز هوشمند اشاره می کنیم.

ایمنی بالا

یکی از چالش هایی که در استفاده از پریزها وجود دارد، ایمنی کودکان است. براساس استانداردهای موجود پریزها در ارتفاع پایین (60 سانتی متر از سطح زمین) نصب می شوند. کودکان در سنین پایین که هنوز نسبت به خطرات برق آگاهی و درک ندارند، میتوانند به پریز دسترسی داشته باشند! این چالش سبب در نظر گرفتن برخی ملاحظات ایمنی توسط تولیدکنندگان شده است.

با استفاده از پریزهای هوشمند خیال شما از بابت ایمنی کودکان و سایر افراد نا آگاه از خطرات برق راحت خواهد بود. شما می توانید به راحتی با استفاده از اپلیکیشن برق پریزها را قطع کنید.

کنترل پذیری بالا و راحتی استفاده

پریزهای هوشمند در کنار افزایش ایمنی، راحتی و سهولت در استفاده را برای کاربران به ارمغان می آورند. دسترسی از همه جای دنیا با اتصال به اینترنت، کنترل پذیری این ابزارک ها را تضمین می کند. از طرف دیگر به دلیل در دسترس بودن همیشگی تلفن همراه، استفاده از این تجهیزات بسیار راحت است.

کدام نوع پریزهای هوشمند بهتر است؟

همانطور که اشاره شد، در حال حاضر دو نوع پریز هوشمند در بازار موجود است که هریک مزایا و معایبی دارند. در ادامه به مقایسه گزینه هایس موجود می پردازیم. نکته مهمی که باید در هنگام انتخاب به آن توجه کنید، نیاز شما و کارایی رله ای است که انتخاب می کنید.

  • طراحی ظاهری

پریزهای مستقل در اشکال محدودی تولید و به بازار عرضه شده اند. جدای از اینکه این پریزها با سلیقه شما سازگار هستند یا خیر، در استفاده از آن ها گزینه های محدودی برای انتخاب دارید. علاوه بر این مطابق شکل زیر پس از اتصال پریزهای هوشمند مستقل به پریز سنتی، ظاهر پریز تغییر می کند و یک گجت اضافی بر روی آن نصب می شود.

پریز هوشمند مستقل

با استفاده از رله هوشمند و تبدیل پریزسنتی به هوشمند، حق انتخاب شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این یک ابزارک اضافی بر روی پریزها مشاهده نمی شود.

  • قابلیت جابجایی

پریزهای هوشمند مستقل قابلیت جابجایی دارند. شما می توانید در هر زمان جای پریز را عوض کنید و دستگاه دیگری را از طریق نرم افزار کاربردی کنترل کنید. امکان جابجایی برای رله هوشمند توکار نیز وجود دارد اما جابجایی آن کمی سخت است. برای این کار لازم است پریز را باز کنید و ماژول را از پشت آن به پشت پریز مورد نظر جابجا کنید.

  • محدودیت عملکرد

مهمترین محدودیت پریزهای هوشمند، حداکثر جریان قابل تحمل آن هاست. عموما انواع پریز هوشمند با حداکثر جریان بین 5 تا 10 آمپر به بازار عرضه می شوند. جریان قابل تحمل پریز هوشمند مستقل را نمی توان تغییر داد. اما این قابلیت برای ماژول عملگر هوشمند وجود دارد.

در صورت نیاز به تغییر جریان خروجی ماژول عملگر هوشمند، کافی است یک رله مکمل با جریان خروجی مورد نظر را به پشت پریز اضافه کنید و از ماژول عملگر هوشمند به عنوان مدار فرمان رله مکمل استفاده کنید. از جمله موارد دیگری که در انتخاب پریز هوشمند باید به آن اشاره کرد، نکاتی است که در انتخاب سیستم خانه هوشمند حائز اهمیت هستند.

برای مطالعه نکات مهم در انتخاب سیستم خانه هوشمند می توانید به مقاله ” همه چیز درباره ی خانه هوشمند” مراجعه کنید.

نتیجه گیری

پریز هوشمند بخشی از سیستم خانه هوشمند است که امکان کنترل لوازم برقی از طریق موبایل را فراهم می کند. جهت انتخاب پریز هوشمند به نکات مختلفی باید توجه کنید که از آن جمله می توان به طراحی ظاهری، وسیله ای که می خواهید به پریز متصل کنید و … اشاره کرد.

گاهی اوقات شرایط شما را به استفاده از نوع خاصی از پریز هوشمند ناگزیر می کند. با توجه به اینکه پریز هوشمند بخشی از خانه هوشمند است، بهتر است از پریز هوشمند متناسب با سیستم هوشمند استفاده کنید.

برخی از تولیدکنندگان از جمله خانه هوشمند گلدوِر، فریم پریز مشابه با کلید لمسی هوشمند تولید می کنند که هماهنگی مناسبی با کلید دارد و زیبایی خانه شما را افزون می کند.

پریزهای هوشمند گلدرو با قاب مشابه کلید

دیدگاهتان را بنویسید