کلید های هوشمند و 4 کاربرد جذاب

فهرست مطالب

از جمله تجهیزات پر کاربرد در خانه هوشمند می توان به کلید های هوشمند اشاره کرد. به صورت کلی کلیدها وظیفه کنترل جریان در مدارات الکتریکی را بر عهده دارند. تغییر وضعیت مدار الکتریکی (قطع و وصل جریان) منجر به تغییر حالت لوازم برقی (روشن و خاموش) متصل به کلید می شود. البته در برخی کاربردهای خاص تغییر وضعیت به صورت غیر مستقیم اتفاق می افتد که در ادامه به بیان آن خواهیسم پرداخت.

کلید های هوشمند

وجه تسمیه این کلیدها امکان کنترل از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خانه هوشمند است. تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل می شوند و با اتصال تلفن همراه به اینترنت از همه جای دنیا قابل دسترسی هستند. با توجه به تفاوت عملکرد کلید های هوشمند، رابط کاربری آن ها نیز متفاوت است.

به عنوان مثال کلید هوشمند کنترل روشنایی تنها گزینه خاموش و روشن کردن لامپ ها را دارد. در صورتی که ترموستات امکان کنترل دما توسط کاربر را نیز داراست.

کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی

اتصال تجهیزات هوشمند به اینترنت به دو روش اماکن پذیر است. در روش اول تجهیزات هوشمند به یک دستگاه واسط متصل می شوند. با اتصال دستگاه واسط به اینترنت، ارتباط کلید های هوشمند و سایر تجهیزات با اینترنت برقرار می شود. زیرساخت ارتباطی کلیدها با دستگاه واسط می تواند بی سیم یا سیمی باشد.

هر کدام از روش های اتصال نیزانواع مختلفی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ” پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” را مطالعه کنید.

روش دوم، اتصال کلیدها به اینترنت به صورت مستقیم است. این کلیدها را کلید مستقل نیز می نامند. کلید لمسی هوشمند وایفای از این نوع است. همانطور که از نام کلید پیداست، ارتباط این کلید با اینترنت بر بستر امواج وایفای برقرار می شود.

نکته دیگری که در مورد کلید های هوشمند لازم است به آن اشاره شود، نحوه کنترل محلی کلیدهاست. کلیدهای هوشمند به صورت محلی نیز قابل کنترل هستند. ما در شرکت خانه هوشمند گلدور، کلید هوشمند لمسی به شما عرضه می کنیم. این کلیدها از جدیدترین تکنولوژی صفحات تاچ به منظور کنترل محلی بهره می برند.

4 کاربرد کلید های هوشمند

در ادامه قصد بررسی کاربردها و کارکردهای مختلف کلید هوشمند را داریم. نقطه مشترک همه کلیدها اتصال به اینترنت و کنترل از طریق اپلیکیشن است. اما همانطور که اشاره شد عملکرد و کاربرد آن ها متفاوت است. ممکن است کاربردهای دیگری هم برای کلید هوشمند تعریف شده باشد اما در اینجا به 4 کاربرد اصلی آن ها می پردازیم.

کلید هوشمند کنترل روشنایی

رایج ترین کاربرد کلید های هوشمند، کنترل روشنایی است. کلید هوشمند کنترل روشنایی علاوه بر امکان کنترل از طریق اپلیکیشن، امکان کنترل محلی لامپ ها را نیز برای کاربران فراهم می کند. عموما کلیدهای کنترل روشنایی را براساس تعداد خطی که می توانند کنترل کنند نامگذاری می کنند.

کلید لمسی هوشمند

کلید یک پل، دو پل و … . اما می توان این کلیدها را از نظر کاربردی نیست دسته بندی کرد. برخی کلیدهای کنترل روشنایی کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثالی از این کلیدها می توان به کلیدهای تبدیل و صلیبی اشاره کرد.

کلید هوشمند پرده برقی

یکی دیگر از کاربردهای جالب کلید های هوشمند کنترل پرده برقی است. با لمس کلید می توانید پرده را باز کنید یا ببندید. همچنین علاوه بر کنترل پرده برقی از طریق اپلیکیشن، می توانید سناریوهای مختلفی را برای پرده ها تعریف کنید. به عنوان مثال با اجرای سناریوی خروج از منزل همه لامپ ها خاموش و پرده ها باز می شوند. کلید لمسی هوشمند پرده برقی گلدور با اتصال مستقیم به اینترنت شما را از اجرای زیرساخت سیم کشی بی نیاز می کند.

کلید هوشمند کولر آبی

آب و هوای اغلب مناطق ایران گرم و خشک است. این امر کولر آبی را به عضو جدایی ناپذیر زندگی ایرانیان در اغلب مناطق تبدیل کرده است. همراستا با هوشمندسازی سایر بخش های ساختمان، برای کنترل هوشمند کولر آبی نیز راهکارهایی ارائه شده است.

کلید کولر آبی هوشمند

یکی از این راهکارها استفاده از کلید لمسی هوشمند کولر آبی است. تولیدکنندگان مختلف امکانات متفاوتی را بر روی کلیدها در نظر می گیرند. به عنوان مثالی از این امکانات می توان به تایمر و سناریوهای حفاظت از کولر اشاره کرد.

ترموستات، شاهکار خانه هوشمند

به جرات می توان ترموستات لمسی هوشمند را به عنوان یکی از شاهکارهای خانه هوشمند معرفی کرد. تاثیر بسزای این دستگاه در کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف بر کسی پوشیده نیست. ترموستات از جمله کلید های هوشمند است که کاربرد ویژه و متفاوتی دارند. چنانچه از فن کویل به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش استفاده می کنید، ترموستات بهترین انتخاب برای شماست.

ترموستات لمسی هوشمند گلدور

با توجه به تفاوت های مکانیزم عملکرد و کنترل دستگاه های مختلف سرمایش و گرمایش، ترموستات های متفاوتی برای هر یک از این دستگاه ها ساخته شده است. در هنگام خرید ترموستات هوشمند از تناسب ترموستات با تجهیزات تهویه مطبوع موجود در ساختمان اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی

کلید های هوشمند کاربردهای متفاوتی دارند. همچنین تولیدکنندگان مختلف ممکن است اسامی مختلفی بر روی محصولات خود بگذارند. در این مقاله به معرفی 4 کاربرد جذای کلیدهای هوشمند پرداختیم. شما چه کاربرد دیگری برای این کلیدها سراغ دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید