کلید لمسی کنترل روشنایی، چند نکته کاربردی

فهرست مطالب

کلید لمسی کنترل روشنایی در عین حال که عمر کوتاهی دارد، علاقه مندان زیادی پیدا کرده است. این کلیدها به دلیل زیبایی به عنوان یک المان دکوراتیو مورد توجه قرار گرفته اند. با استفاده از این کلیدها در کنار عملکرد مرسوم کلیدها، زیبایی مهمان خانه شما می شود.

تنوع رنگ کلیدهای لمسی در کنار نقاط نورانی تعبیه شده بر روی آن ها جلوه ای از زیبایی را به ارمغان می آورد. در این مقاله به بررسی این کلیدها و همچنین نکات مهمی پیرامون آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید …

کلید لمسی کنترل روشنایی

از رمان اختراع لامپ خلا توسط توماس ادیسون، مساله کنترل لامپ مطرح بوده است. همزمان با پیشرفت تکنولوژی تولید لامپ، روش های کنترل لامپ ها نیز توسعه پیدا کرده اند. ساده ترین ابزاری که برای کنترل روشنایی می شناسیم کلیدهای مکانیکی سنتی هستند.

این کلیدها با اعمال فشار مکانیکی توسط کاربر تغییر وضعیت می دهند. مکانیزم این کلیدها بسیار ساده است. این کلیدها نیاز به نگهداری خاصی ندارند و عموما طول عمر آن ها زیاد است. با تولد تکنولوژی صفحه های تاچ، تولیدکنندگان اقبال زیادی برای استفاده از این تکنولوژی در تولیداتشان نشان داند. یکی از محصولاتی که با تولد این تکنولوژی وارد بازار شد، کلید لمسی کنترل روشنایی است.

کلید لمسی دارای دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان است. مدار فرمان این کلیدها از صفحات تاچ برای دریافت فرمان استفاده می کند. این کلیدها یک جایگزین هوشمندانه برای کلیدهای سنتی کنترل رروشنایی هستند. چرا که در کنار عملکرد مناسب، المان های زیبایی هستند.

انواع کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

کلیدهای لمسی را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد. روش اول دسته بندی کلیدها براساس جنس یا رنگ رویه است. رویه این کلیدها می تواند از جنس شیشه، پلکسی، چوب و یا فلز باشد. البته در برخی از محصولات رویه پلاستیکی نیز مشاهده شده است!!! رنگ رویه کلیدها بسیار متنوع است. با توجه به جنس رویه تنوع رنگی کلیدها بسیار متنوع است. رنگ های سفید، مشکی، بژ و … از جمله پرطرفدارترین رنگ های کلید لمسی هستند.

کلید لمسی کنترل روشناییروش دوم دسته بندی کلید لمسی کنترل روشنایی براساس تعداد پل کلیدها است. اغلب تولیدکنندگان کلیدهای لمسی یک پل، دو پل، سه پل و چهارپل را به بازار عرضه کرده اند. برخی از برندها کلیدهای لمسی 6 پل و هشت پل نیز به بازار عرضه کرده اند. شرایط پروژه و زیرساخت سیم کشی موجود تعیین کننده نوع کلیدهای مورد استفاده خواهد بود.

محدودیت های کلید لمسی

کلیدهای لمسی در کنار جذابیت و کارایی بالا، محدودیت هایی نیز دارند. این محدودیت ها را نمی توان به عنوان نقطه ضعف مطرح کرد. عدم توجه به این محدودیت ها می تواند از میزان رضایت ما بکاهد. در ادامه به معرفی این محدودیت ها می پردازم.

قابلیت نصب در قوطی کلید سنتی

برخی از انواع کلید لمسی کنترل روشنایی قابلیت نصب در قوطی کلیدهای سنتی را ندارند. قوطی کلیدها استانداردهای متفاوتی دارند. بنابراین ابعاد آن ها متفاوت است. عموما تولیدکنندگان ایرانی کلیدها را با استاندارد قوطی کلید ایرانی تولید می کنند.

اما همه محصولات خارجی قابلیت نصب در قوطی کلیدهای ایرانی را ندارند. اگر ساختمان شما در حال ساخت باشد، این محدودیت چالشی را برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر قصد استفاده از کلید لمسی در ساختمان در حال استفاده دارید، به زیرساخت موجود دقت کنید.

حداکثر جریان روی هر پل

هنگام استفاده از کلیدهای سنتی به ندرت با این چالش مواجه می شویم. کلیدها حداکثر جریان قابل تحمل مشخصی دارند. این پارامتر تعیین کننده تعداد لامپ هایی است که می توانید به هر پل کلید متصل کنید.

اگرچه امروزه غالبا لامپ های ال ای دی با توان بسیار پایین مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما طراحی نادرست مدار تغذیه داخلی لامپ می تواند سبب افزایش جریان راه اندازی آن ها شود. جریان راه اندازی بالا سبب کاهش طول عمر رله های کلید لمسی کنترل روشنایی می شود.


شاید به این مقاله هم علاقه داشته باشید: دلایل کاهش طول عمر کلید لمسی


کدام کلید لمسی کنترل روشنایی را بخریم؟

اولین نکته ای که در خرید کلید لمسی باید به آن توجه کنید، محدویت های کلید است. علاوه بر این نکاتی مانند خدمات پس از فروش و استاندارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. در مقاله 12 نکته که قبل از خرید کلید لمسی باید بدانید به بررسی نکات مهمی پرداخته شده است. توصیه می کنم قبل از اقدام به خرید کلید لمسی، حتما به این نکات توجه کنید.

 جمع بندی

اگر قصد خرید کلید لمسی کنترل روشنایی را داشته باشید، انتخاب های مختلفی دارید. محصولات بسیار متنوعی در زمینه کلیدهای لمسی در بازار موجود است. از تنوع رنگ و جنس رویه گرفته تا تنوع تعداد پل کلیدها. هنگام خرید توجه به محدودیت های کلیدها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این نکات دیگری نیز وجود دارند که عدم توجه به آن ها در هنگام خرید، می تواند خاطره های ناخوشایندی را برای ما رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید