همه چیز درباره ی کنترلر خانه هوشمند

فهرست مطالب

کنترلر خانه هوشمند را می توان اصلی ترین دستگاه در سیستم های هوشمند مبتنی بر دستگاه مرکزی معرفی کرد. این دستگاه به عنوان مغز متفکر، وظیفه کنترل بخش های مختلف خانه هوشمند را بر عهده دارد. هوشمند سازی ساختمان طرفداران زیادی در سطح دنیا پیدا کرده است و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. خانه هوشمند زندگی شما را متحول می کند.

در خانه هوشمند کنترل تجهیزات روشنایی و الکتریکی منزل یا محل کار، به کمک اپلیکیشن انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با خانه هوشمند ابتدا مقاله “خانه هوشمند چیست” را بخوانید. کنترلر هوشمند نقشی کلیدی در انجام فعالیت های خانه هوشمند دارد که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت. با من همراه باشید

کنترلر خانه هوشمند

جهت دسترسی به تجهیزات هوشمند از راه دور، اتصال تجهیزات به اینترنت ضروری است. این کار به دو روش انجام می شود. در روش اول هر یک از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. در روش دوم تجهیزات هوشمند به کمک یک دستگاه واسط به نام کنترلر مرکزی به اینترنت متصل می شوند. در این سیستم ها کنترلر خانه هوشمند به عنوان مغز متفکر و یک فرمانده کلیه امور را تحت کنترل می گیرد.

برخی از تولید کنندگان نام این دستگاه را گِیت وی گذاشته اند. برخی دیگر آن را هاب مرکزی می نامند و برخی نیز از اصطلاح پنل مرکزی خانه هوشمند استفاده می کنند. تمام این نام ها به دستگاه کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند اشاره دارند.

انواع کنترلر خانه هوشمند

قابلیت های کنترلر خانه هوشمند

اکنون که با اهمیت و جایگاه کنترل کننده مرکزی در خانه هوشمند آشنا شدیم، به بیان قابلیت های این دستگاه ها می پردازیم. هر دستگاه کنترلر، فارغ از برند و نوع محصول باید دارای قابلیت های زیر باشد:

  • برقراری ارتباط با گوشی هوشمند کاربر از طریق نرم افزار کاربردی خانه هوشمند
  • اتصال به اینترنت
  • تعریف سناریوهای مختلف
  • برقراری ارتباط با سایر نودهای خانه هوشمند از قبیل کلید لمسی هوشمند و ماژول عملگر هوشمند

برخی از مدل های کنترلر خانه هوشمند قابلیت های دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب سیم کارت و برقراری ارتباط با سیستم از طریق پیامک
  • عملکرد به عنوان سیستم امنیتی
  • قابلیت تعریف سناریوهای کنترل مصرف انرژی
  • برقراری ارتباط امن با سایر نودهای کنترلی خانه هوشمند
  • و …

این قابلیت ها کنترلر مرکزی را قادر می سازد تا خانه هوشمند را کنترل کند. دستگاه کنترل مرکزی به عنوان یک نود اصلی (master) فرمان های کنترلی را صادر می کند و سایر نودهای خانه هوشمند به عنوان یک نود فرعی (slave) دستورات را اجرا می کنند. کنترلر مرکزی خانه هوشمند دارای دو لایه ارتباطی مختلف است.

در واقع دستگاه کنترل از یک سو وظیفه برقراری ارتباط با کاربر و از سوی دیگر وظیفه برقراری ارتباط با نودهای عمل کننده را بر عهده دارد. عموما تکنولوژی بکار رفته در لایه های ارتباطی مختلف، با هم متفاوت است.

برقراری ارتباط از طریق اینترنت و تلفن همراه

بستر ارتباطی دستگاه کنترلر مرکزی با کاربر، بسته به میزان فاصله کاربر از سیستم متفاوت است. زمانی که در منزل حضور دارید بدون نیاز به اینترنت و با امواج وای فای به خانه هوشمند خود متصل می شوید. زمانی که بیرون از منزل هستید، از طریق اینترنت و یا شبکه تلفن همراه می توانید به سیستم متصل شوید. برای صدور فرمان های کنترلی کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مورد نظرتان را لمس کنید.

سیم کارت کنترلر مرکزی خانه هوشمند

نرم افزار کاربردی ابتدا تلاش می کند از طریق اینترنت با کنترلر مرکزی خانه هوشمند ارتباط برقرار کند. چنانچه به هر دلیلی اینترنت کاربر یا کنترلر وصل نباشد، نسبت به برقراری ارتباط از طریق پیامک تلاش می کند. پیامک حاوی دستورات توسط نرم افزار کاربردی ارسال و دریافت می شود. اطلاعات به صورت رمزگذاری شده تبادل می شوند. بنابراین ممکن است در صندوق پیام خود پیامک هایی با متن و کاراکتر نامفهوم مشاهده کنید.

دومین لایه ارتباطی مربوط به ارتباط کنترلر مرکزی خانه هوشمند با تجهیزات عمل کننده از قبیل رله ها و کلیدهاست. این ارتباط در برخی سیستم ها به صورت سیمی و در برخی سیستم ها با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بی سیم برقرار می شود.

فرامین دریافت شده توسط دستگاه مرکزی از ناحیه کاربر، به عمل کننده ها منتقل و تغییر وضعیت مورد نظر ایجاد می شود.

شاخصه های یک انتخاب خوب!

تکنولوژی های مختلف مورد استفاده برای خانه هوشمند مشخصات متفاوتی دارند. مهمترین شاخصه هایی که باید در انتخاب تکنولوژی ارتباطی به آن توجه کنید فاصله بین نودها و میزان پوشش دهی کنترلر مرکزی است.  چنانچه قصد استفاده از کنترلر خانه هوشمند به عنوان سیستم امنیتی را دارید، باید توجه کنید که سناریوهای مختلفی از طریق کنترلر خانه هوشمند قابل تعریف است.

تعداد کمی از تولیدکنندگان کنترلر مرکزی خانه هوشمند، گِیت وِی را به گونه ای طراحی کرده اند که می تواند به عنوان یک سیستم امنیتی پایه عمل کند. اما برای استفاده از سایر مدل های کنترلر خانه هوشمند به عنوان سیستم امنیتی لازم است سنسورهای تشخیص حرکت را به سیستم اضافه کنید.

منظور از سناریو در خانه هوشمند، عملیات کنترلی چندگانه ای است که به صورت همزمان اجرا می شوند. به عنوان مثال بلافاصله پس از بیدار شدن شما از خواب پرده ها کنار می روند، چای ساز روشن می شود و یک موسیقی آرام صبحگاهی شروع به پخش شدن می کند.

با توجه به اینکه کنترلر خانه هوشمند بخش اصلی سیستم خانه هوشمند شما را تشکیل می دهد، باید در انتخاب و خرید آن دقت کافی را مبذول فرمایید. اگر سوالی درباره کنترل خانه هوشمند دارید، خوشحال می شویم افتخار پاسخگویی به سوال شما نصیب ما شود. کافی است سوال خود را در پایین همین نوشته مطرح کنید تا ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم…

دیدگاهتان را بنویسید