سیستم خانه هوشمند مبتنی بر گیت وی یا پنل مرکزی؟

فهرست مطالب

سیستم خانه هوشمند شامل قسمت های مختلفی است. به عنوان اساسی ترین بخش سیستم خانه هوشمند می توان از دستگاه کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند یا کنترلر مرکزی نام برد. کنترلر مرکزی خانه هوشمند وظیفه مدیریت و رصد عملکرد بخش های مختلف خانه هوشمند را بر عهده دارد. چنانچه با خانه هوشمند آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم مقاله “خانه هوشمند چیست؟” را بخوانید.

تولیدکنندگان مختلف نقش مدیریت (کنترل) خانه هوشمند را بر عهده دستگاه های متفاوتی گذاشته اند. برخی از تولیدکنندگان از یک دستگاه هاب یا گِیت وِی به عنوان کنترل کننده مرکزی استفاده می کنند و برخی دیگر، از یک پنل مرکزی به عنوان کنترل کننده مرکزی استفاده می کنند. در این مقاله به مقایسه استفاده از هاب یا پنل لمسی به عنوان کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند می پردازیم.

سیستم خانه هوشمند

اگر شماهم قصد مهاجرت از سیستم های الکتریکی سنتی به خانه هوشمند را داشته باشید،این سوال برای شما پیش می آید که از کدام سیستم خانه هوشمند استفاده کنم؟ در انتخاب نوع خانه هوشمند ملاحضات مختلفی وجود دارد که در مقاله “ویژگی های بهترین خانه هوشمند” به بررسی آن ها پرداختیم.

از جمله موارد دیگری که در انتخاب برند خانه هوشمند حائز اهمیت است، نوع کنترل کننده استفاده شده در سیستم است.در ادامه به مقایسه خانه هوشمند مبتنی بر استفاده از گِیت وِی و خانه هوشمند مبتنی بر پنل مرکزی می پردازیم.

انتخاب کنترل کننده مرکزی

برای مقایسه سیستم های یاد شده پارامترهای متنوعی وجود دارد. در ادامه به این پارامترها اشاره کرده و هریک را به اختصار توضیح می دهیم.

  • تعداد کانال ارتباطی
  • حداکثر برد تکنولوژی استفاده شده برای ارتباط نودهای شبکه (در صورت استفاده از شبکه بی سیم)
  • قابلیت های فنی
  • هزینه خرید دستگاه
  • نیازهای طراحی سیستم هوشمند

تعداد کانال ارتباطی

دستگاه کنترل کننده مرکزی برای برقراری ارتباط با سایر نودهای خانه هوشمند از کانال های ارتباطی بهره می برد. جهت ارتباط کنترل کننده مرکزی با هریک از نودها یک کانال اختصاصی در نظر گرفته می شود. اهمیت این موضوع در عدم تداخل کاری بین نودهای مختلف شبکه و همچنین اطمینان از عملکرد صحیح خانه هوشمند است.

از اینرو با توجه به تکنولوژی ارتباطی استفاده شده و بازه فرکانسی اختیار شده تعداد کانال های ارتباطی محدود است. تعداد کانال های ارتباطی تعیین کننده حداکثر نودهایی است که می توان به دستگاه کنترل کننده مرکزی متصل کرد.

حداکثر برد تکنولوژی ارتباط بی سیم

تولیدکنندگان مختلف از تکنولوژی های مختلفی برای برقراری ارتباط بین نودهای مختلف شبکه استفاده می کنند. برخی از تکنولوژی بلوتوث، برخی تکنولوژی ارتباط رادیویی و برخی از تکنولوژی WIFi استفاده می کنند. هریک از این تکنولوژی ها میزان برد محدودی دارند.

بنابراین هنگام انتخاب سیستم هوشمند به حداکثر برد دستگاه کنترل کننده مرکزی توجه کنید. مخصوصا اگر قصد استفاده از سیستم خانه هوشمند در یک فضای وسیع را دارید.

قابلیت های فنی

بسیار مهم است که سیستم هوشمند ما همیشه در دسترس و قابل استفاده باشد. از جمله موضوعات مهم در این زمینه استفاده همزمان از راه های ارتباطی مختلف جهت کنترل نودهای مختلف شبکه است. بسیاری از کنترل کننده های مرکزی علاوه بر اتصال به اینترنت، قابلیت نصب سیم کارت دارند. این سیستم ها قابلیت دسترسی بالاتری دارند و تجربه کاربری بهتری را به کاربر عرضه می کنند.

هزینه خرید سیستم خانه هوشمند

میزان هزینه ای که باید برای خرید دستگاه صرف شود، موضوع بسیار حائز اهمیتی است، به ویژه که اختلاف قیمت گِیت وِی با پنل مرکزی بسیار زیاد است. گاهی اوقات هزینه خرید پنل مرکزی به 2 تا 3 برابر هزینه خرید گِیت وِی می رسد.

نیازهای طراحی خانه هوشمند

تمام موارد ذکر شده در بالا تحت الشعاع نیازهای طراحی خانه هوشمند قرار می گیرند. مهمترین مواردی که در تمام سیستم های خانه هوشمند باید مورد ارزیابی قرار گیرد، هزینه خرید و نیازهای طراحی سیستم است.

چنانچه در طراحی سیستم خانه هوشمند نیاز به پنل لمسی داشته باشید، استفاده از خانه هوشمند مبتنی بر پنل مرکزی می تواند تا حدودی کاهش هزینه را در پی داشته باشد. البته این در شرایطی است که سایر نیازهای طراحی از جمله تعداد کانال ارتباطی و حداکثر برد تجهیزات برآورده شود.

نتیجه گیری

براساس مطالب بیان شده در این مقاله، انتخاب نوع کنترل کننده ساختمان هوشمند کاملا به نیازهای کاربر بستگی دارد. و شما هستید که تصمیم می گیرید از کدام سیستم استفاده کنید. در صورت استفاده از سیستم خانه هوشمند مبتنی بر گِیت وِی قادر خواهید بود در آینده و در صورت نیاز کنترلر دینامیک را به شبکه اضافه کنید و از مزایای کنترل خانه هوشمند به صورت یکجا استفاده کنید.

اما چنانچه به کنترل متمرکز خانه هوشمند نیازی ندارید، استفاده از ساختمان هوشمند مبتنی بر گِیت وِی یا هاب می تواند انتخاب بهتری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید