همه چیز درباره کلید برق هوشمند

فهرست مطالب

کلید برق هوشمند از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. با توجه به اهمیت نور و روشنایی در زندگی امروز ما، این تجهیزات نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع این تجهیزات در بازار بسیار زیاد است.

علاوه بر برندهای متنوع خارجی، محصولات ایرانی فراوانی نیز به بازار عرضه شده اند. در این مقاله به بررسی دقیق کلید برق هوشمند خواهیم پرداخت و نکاتی را که هنگام خرید باید به آن دقت کنید به شما یادآور خواهیم شد.

کلید برق هوشمند دقیقا چیست؟

قبل از هر چیز اجازه بدید ببینیم در مورد چه چیزی باید صحبت کنیم. احتمالا تا بحال اصطلاح خانه هوشمند را شنیده اید. در یک خانه هوشمند اغلب عملیات کنترلی به کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه انجام می شود. بخش های مختلفی از سیستم های الکتریکی و تاسیسات یک ساختمان را می توان به کمک اپلیکیشن کنترل کرد.

از جمله اصلی ترین بخش های هر خانه هوشمند، کنترل هوشمند روشنایی است. برای کنترل روشنایی در خانه هوشمند دو راهکار وجود دارد. روش اول استفاده از کلید برق هوشمند و روش دو استفاده از رله هوشمند.

کلید برق هوشمند

از جمله مزایای استفاده از کلید برای کنترل روشنایی می توان به قابلیت کنترل محلی کلید اشاره کرد. علاوه بر این کلید لمسی هوشمند به دلیل ظاهر زیبایی که دارد نقش یک المان دکوراتیو را در خانه شما بازی خواهد کرد. کلید برق هوشمند را می توانید جایگزین کلید مکانیکی سنتی کنید و از این پس لامپ ها را با موبایل خاموش و روشن کنید.

انواع کلید هوشمند

کلیدهای هوشمند را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. ساده ترین روش، دسته بندی انواع کلید برق هوشمند براساس تعداد پل آن هاست. کلید هوشمند در انواع یک پل، دو پل، سه پل و چهار پل توسط اغلب تولیدکنندگان روانه بازار شده است.

علاوه بر این از تولیدکنندگان از جمله خانه هوشمند گلدور کلید برق هوشمند را در انواع 6 پل و 8 پل نیز به بازار عرضه کرده اند. روش های دیگری نیز برای دسته بندی کلیدها وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

رنگ رویه کلید

رویه کلیدهای لمسی با رنگ های متنوع عرضه می شود. تولیدکنندگان مختلف طیف رنگی متفاوتی را برای محصولاتشان در نظر می گیرند. رنگ های سفید، مشکی و طلایی به صورت مرسوم برای رویه کلیدها استفاده می شود.

برخی از تولید کنندگان رنگ های دیگری را نیز به این لیست اضافه کرده اند. همچنین تعداد کمی از تولیدکنندگان از جمله خانه هوشمند گلدور، توانایی تولید کلید برق هوشمند با رنگ و طراحی سفارشی شما را دارند. در هنگام انتخاب رنگ کلید از هماهنگی آن با دکوراسیون داخلی خود مطمئن شوید.

جنس رویه کلید

برای رویه کلیدهای لمسی از مواد مختلفی استفاده می شود. شیشه، چوب و پلکسی رایج ترین مواد مورد استفاده برای رویه کلید هستند. تولید رویه کلید از جنس شیشه و چوب، تکنولوژی پیشرفته تر و هزینه بیشتری را می طلبد. به همین دلیل این کلیدها قیمت بیشتری دارند.

رویه پلکسی در برابر خش بسیار اسیب پذیر است. حتی گردگیری با یک پارچه کمی زبر می تواند اثرات نامطلوبی بر روی آن داشته باشد. همچنین در صورتی که تمایل به استفاده از کلید برق هوشمند با رویه چوب را دارید، دقت کنید که رویه کلید واقعا از جنس چوب طبیعی باشد. متاسفانه برخی تولیدکنندگان از ام دی اف برای اینکار استفاده می کنند.

مدار قدرت کلید را بررسی کنید

برخلاف کلیدهای سنتی که ساختار بسیار ساده ای دارند، کلید برق هوشمند ساختار پیچیده ای دارد. این کلیدها از دو بخش مستقل مدار قدرت و مدار فرمان تشکیل می شوند. مدار فرمان کلید وظیفه برقراری ارتباط با اینترنت و دریافت دستورات کاربر را بر عهده دارد. وظیفه کنترل جریان برق و روشن و خاموش کردن لامپ نیز بر عهده مدار قدرت کلید است.

برای مدار قدرت کلید لمسی نیز دو راهکار متفاوت وجود دارد. روش اول استفاده از ترایاک است. این قطعات الکترونیکی کاربرد راحتی دارند. حداکثر جریان عبوری از آن ها محدود است و همچنین در برابر نویز محیط بسیار آسیب پذیرند. برخی از تولیدکنندگان از این قطعات در مدار قدرت کلید لمسی استفاده می کنند.

راهکار بهتر و حرفه ای تر استفاده از رله برای کنترل جریان در کلید برق هوشمند است. رله ها در برابر نویز آسیب پذیری بسیار کمی دارند. جریان قابل تحمل آن ها بیشتر است و در دراز مدت قابلیت اطمینان بیشتری دارند. ذکر این نکته ضروری است که جریان قابل تحمل رله های مختلف متفاوت است. هنگام خرید کلید لمسی حتما از کلیدهایی که مدار قدرت آن ها رله دارد استفاده کنید. همچنین حداکثر جریان قابل تحمل هر خروجی پارامتر مهم دیگری است که باید به ان توجه کنید.

نتیجه گیری

کلید برق هوشمند در انواع مختلفی تولید و روانه بازار شده است. به دلیل تنوع زیاد این کلیدها لازم است هنگام خرید به نکات مهمی توجه کنید. مهمترین نکات خرید کلید لمسی را در این مقاله بررسی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله “12 نکته قبل از خرید کلید لمسی” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید