تجهیزات هوشمندسازی ساختمان – قفل هوشمند 2

فهرست مطالب

در سری مقالات جدیدترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، با محصولات جدید معرفی شده در زمینه تجهیزات هوشمندسازی ساختمان آشنا می شوید. تا کنون مقالات مختلفی در این باره منتشر کردیم که در آن ها به معرفی تجهیزاتی از قبیل دستیار صوتی، لامپ هوشمند، ترموستات هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و دوربین هوشمند پرداختیم.

در ششمین مقاله از سری مقالات آشنایی با تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، به معرفی قفل هوشمند و بیان برخی از ویژگی های آن از جمله باز و بسته شدن اتوماتیک قفل، اطلاع از ورود و خروج و رمزگذاری جهت امنیت بیشتر پرداختیم. در این مقاله برخی دیگر از قابلیت های قفل هوشمند را مورد بررسی و کنکاش قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

دستیار صوتی شما درب بازکن شماست

برخی از انواع قفل هوشمند از دستیار صوتی پشتیبانی می کنند. در این قفل ها عموما برای اتصال به شبکه هوشمندسازی ساختمان نیاز به یک هاب (کنترلر مرکزی خانه هوشمند) دارید تا بتواند ارتباط بین دستیار صوتی و قفل را برقرار کند.

جایگاه قفل هوشمند در هوشمندسازی ساختمان

در صورت استفاده از این قابلیت، کافی است شما از دستیار صوتی بخواهید که در را باز کند و حتی نیاز به باز کردن در از روی موبایل هم ندارید.

توان مصرفی پایین و استفاده از باتری

قفل های الکترونیکی عموما با باتری قلمی قابل تعویض کار می کنند. سیستم مدیریت مصرف این قفل های به گونه ای طراحی شده است که در حالت آماده بکار (stand by) هستند و به محض دریافت دستور از سمت کاربر فعال می شوند. دستور صادر شده از سمت کاربر ممکن است از طریق تلفن همراه، دستیار صوتی و یا نزدیک شدن و دور شدن کاربر از قفل صادر شود.

برخی از قفل های هوشمند مورد استفاده در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، قابلیت تعریف سناریوهای مختلف از جمله باز شدن در هنگام نزدیک شدن کاربر به در و قفل شدن در هنگام دور شدن کاربر از در را دارند.

شما تعیین می کنید چه کسی بیاد چه کسی بره

برخی از قفل های هوشمند به شما امکان می دهند تا برای افراد مختلف کد شناسایی یکبار مصرف تعریف کنید. برای اینکار شما از طریق نرم افزار کاربردی نصب شده بر روی تلفن همراه هوشمند خود، برای سایر افرادی که نرم افزار کاربردی خانه هوشمند شما را بر روی نصب کرده اند یک کد فعال سازی تعریف می کنید.

در این صورت چنانچه هر یک از افراد مورد نظر شما به قفل هوشمند نزدیک شوند، قادر خواهند بود قفل را باز کنند و در این صورت قفل به شما اطلاع می دهد که چه شخصی وارد خانه شده یا از خانه خارج شده است.

ارتباط بی سیم با تکنولوژی بلوتوث یا WIFI

قفل هوشمند مانند سایر تجهیزات هوشمندسازی ساختمان برای ارتباط با سایر نودها از تکنولوژی های بی سیم استفاده می کند. برخی از قفل های هوشمند از تکنولوژی بلوتوث، برخی از تکنولوژی WIFI و برخی نیز به صورت همزمان از هر دو استفاده می کنند.

این قفل ها برای ارتباط با سایر تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از جمله هاب، از ارتباط WIFI  و برای اتصال به تلفن هوشمند کاربر از تکنولوژی بلوتوث استفاده می کنند.

اگرچه بنابر تکنولوژی استفاده شده در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان ممکن است این ارتباط به گونه دیگری برقرار شود.

قفل هوشمند آیفون تصویری شماست…

برخی از تولیدکنندگان قفل هوشمند از دوربین بر روی قفل هوشمند خود بهره می برند. این قفل ها علاوه بر تمام موارد یاد شده در بالا قابلیت نشان دادن تصویر را نیز دارند. در واقع این قفل ها مانند یک آیفون تصویری عمل می کنند که امکان دیدن تصویر شخص پشت در را برای شما فراهم می کند.

در صورت استفاده از این قفل ها تصویری از شخص پشت در از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه برای شما ارسال می شود. ویدئوی زیر نمونه ای از قفل های هوشمند و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید