تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری را بشناسید

فهرست مطالب

کدام تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری است؟ با توجه به تنوع تجهیزات هوشمند موجود در بازار و کاربردهای متفاوت آن ها، تشخیص ضرورت استفاده از آن ها شاید راحت نباشد. به ویژه آنکه تولیدکنندگان مختلف، امکانات مختلف را با تجهیزات متفاوتی ارائه می کنند. در این مقاله به بررسی ضرورت های هوشمند سازی ساختمان می پردازیم. با من همراه باشید …

برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات “خانه هوشمند چیست” و “خانه هوشمند چگونه کار می کند” را مطالعه کنید. خانه هوشمند یک تکنولوژی جدید است که به کاربران کمک می کند تمام تجهیزات روشنایی و الکتریکی خانه، ویلا یا محل کارشان را از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه کنترل کنند.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان طیف گسترده ای دارند. تجهیزات هوشمند شامل سیستم امنیتی هوشمند، دستیار صوتی هوشمند، دوربین هوشمند، زنگ هوشمند، ترموستات هوشمند، قفل هوشمند و … می شوند. اما آیا استفاده از همه این تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری هستند؟

پاسخ به سوال استفاده از کدام تجهیزات هوشمندسازی ساختمان ضروری است

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مفهوم ضرورت استفاده از تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم. مفهوم ضروری بودن یعنی اینکه عدم وجود این تجهیزات ما را در استفاده از خانه هوشمند دچار مشکل می کند یا دست کم باعث نارضایتی ما از سیستم خانه هوشمند می شود.

بسیاری از تجهیزاتی که نام بردیم را می توان در گروه تجهیزات خانه هوشمند غیر ضروری دسته بندی کرد. دستیار صوتی، سیستم امنیتی هوشمند، دوربین هوشمند و … همه گجت های جذابی هستند که تجربه استفاده از خانه هوشمند را بیش از پیش لذت بخش می کنند. اما نبود آن ها سبب بروز مشکلی در استفاده ما از خانه هوشمند نخواهد شد؛ بنابراین استفاده از آن ها ضروری نیست!

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری

بخش های اصلی خانه یا محل کار که کنترل آن ها توسط سیستم خانه هوشمند می تواند تجربه لذت بخشی را برای کاربران ایجاد کند عبارتند از: سیستم روشنایی و وسایل برقی. سیستم روشنایی و لوازم الکتریکی بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره دارند. به محض بیدار شدن از خواب استفاده از وسایل الکتریکی آغاز می شود.

چایساز، تستر، کولر و … نمونه هایی از لوازم برقی هستند که ما در طول روز بارها از آن ها استفاده می کنیم. از سوی دیگر سیستم روشنایی نیز نقشی غیر قابل انکار در زندگی امروزی دارد. بنابراین می توان گفت که در انتخاب تجهیزات هوشمند سازی ضروری ساختمان باید به گونه ای عمل کنیم که سیستم روشنایی و وسایل الکتریکی را بتوان کنترل کرد.

اکنون به معرفی تک تک تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری می پردازیم.

کلید هوشمند کنترل روشنایی

بیشتر نمونه های کلید هوشمند موجود در بازار از نوع کلید لمسی هستند. اگرچه تولیدکنندگان مختلف تعریف های مختلفی از کلید هوشمند ارائه کرده اند اما به طور کلی منظور از کلید هوشمند کنترل روشنایی، کلیدی است که از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه قابل کنترل باشد.

کلید لمسی هوشمند انواع مختلفی دارد. تفاوت اصلی این کلیدها در نحوه اتصال به اینترنت و پروتکل ارتباطی آن هاست. همچنین زیرساخت مورد نیاز برای اتصال به اینترنت در پروتکل های مختلف متفاوت است. برخی از کلیدها به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. ارتباط این کلیدها با اینترنت بر بستر وای فای برقرار می شود. گروه دیگری از کلیدها به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. پروتکل ارتباطی و درنتیجه نحوه اتصال کلیدها به دستگاه واسط متفاوت است. این ارتباط می تواند سیمی یا بی سیم باشد.

 

با توجه به اهمیت نور و روشنایی در زندگی امروز، می توان گفت تجهیزات کنترل روشنایی مانند کلید هوشمند از جمله تجهیزات هوشمندسازی ضروری ساختمان است. به غیر از کلید هوشمند، روشنایی را می توان با رله هوشمند نیز کنترل کرد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یادآوری این نکته ضروری است که ممکن است در برخی پروژه های خاص، کنترل هوشمند روشنایی ضروری نباشد! علاوه بر ضرورت کنترل روشنایی می توان به جذابیت های آن نیز اشاره کرد. به عنوان مثال زمانی که در سفر هستید می توانید با استفاده از نرم افزار کاربردی خانه هوشمند لامپ های مورد نظرتان را روشن یا خاموش کنید و به این صورت حضور خود در منزل را شبیه سازی کنید. یا به عنوان مثالی دیگر شب هنگام که در حال استراحت هستید به کمک موبایل لامپ ها را خاموش کنید. مثال های بسیار دیگری از این دست را می توان بیان کرد.

کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند

استفاده از کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند برای استفاده از برخی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری است. در سیستم های هوشمند مبتنی بر دستگاه مرکزی، این دستگاه وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات با یکدیگر و با کاربر را بر عهده دارد.

این دستگاه از یک طرف به تجهیزات هوشمند از جمله کلید لمسی هوشمند، و از طرف دیگر از طریق نرم افزار کاربردی خانه هوشمند به تلفن همراه کاربر متصل می شود. در سیستم های مبتنی بر کنترل کننده مرکزی، استفاده از این دستگاه برای راه اندازی خانه هوشمند ضروری است.

ماژول عملگر هوشمند

به جرات می توان گفت ماژول عملگر یا رله هوشمند پرکاربردترین ابزارک خانه هوشمند است. رله ها عملکرد ساده ای مانند یک فیوز دارند اما در عین سادگی عملکرد قادرند دستگاه های مختلف برقی را کنترل کنند.اغلب

به عنوان مثال می توانید با استفاده از ماژول عملگر هوشمند کولر خود را روشن کنید. همچنین می توانید با استفاده از ماژول عملگر هوشمند باغچه خود را به صورت هوشمند آبیاری کنید. همچنین ماژول عملگر هوشمند قابلیت های فراوان دیگری نیز به شما ارائه می دهد. بنابراین ماژول عملگر هوشمند نیز از جمله تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید