ساختمان هوشمند و هرآنچه باید در موردش بدانید

فهرست مطالب

از جمله تکنولوژی های جدید در حوزه صنعت ساختمان می توان به ساختمان هوشمند اشاره کرد. این تکنولوژی با وجود سن کمی که دارد، طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. طیف گسترده خدمات و امکانات این سیستم ها در کنار ظاهر مدرن و لوکس آن ها از جمله مواردی است که رغبت کاربران را به استفاده از این تکنولوژی بیشتر می کند. در این مقاله قصد داریم به کنکاش این تکنولوژی جدید بپردازیم. با من همراه باشید .

ساختمان هوشمند چیست؟

به بیان ساده می توان این تکنولوژی را با اصلی ترین قابلیت آن تشریح کرد. سیستم های هوشمند امکان کنترل اغلب تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی از طریق تلفن همراه هوشمند را برای کاربران فراهم می کند. در یک ساختمان هوشمند کاربر می تواند با لمس صفحه موبایل خود اتفاقات هیجان انگیزی را رقم بزند. به عنوان یک مثال ساده برای خاموش و روشن کردن لامپ ها کافی است وارد اپلیکیشن شوید و صفحه موبایل خود را یکبار لمس کنید.

امکانات متنوعی در خانه هوشمند قابل ارائه است که با توجه به بودجه و نیاز کاربر تعیین می شود. از جمله مهمترین امکانات سیستم های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • کنترل هوشمند سیستم سرمایش و گرمایش
  • قفل هوشمند
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • و …

از جمله قابلیت های جذاب ساختمان هوشمند می توان به سناریوها اشاره کرد. منظور از سناریو، عملیات برنامه ریزی شده ای است که توسط کاربر تعریف شده و در زمان های مختلف قابل اجرا است. سناریوها یکبار تعریف می شوند و بارها به اجرا در می آیند. این قابلیت سرعت و سهولت انجام عملیات کنترلی را ارتقا می دهد. پس از آشنایی بیشتر با امکانات خانه هوشمند به بیان یک سناریوی نمونه خواهیم پرداخت.

کنترل روشنایی در ساختمان هوشمند

با توجه به اهمبت نور و روشنایی در زندگی امروز، کنترل روشنایی یکی از مهمترین چالش های هر ساختمان است. تمام ساختمان ها اعم از مسکونی، اداری و تجاری به روشنایی نیاز دارند. کنترل روشنایی شامل تمام تجهیزات روشنایی استفاده شده در ساختمان اعم از لامپ، هالوژن، نور مخفی، نورپردازی ساختمان و … می شود.

سیستم روشنایی در ساختمان هوشمند

کنترل هوشمند روشنایی بسته به نوع تجهیزات مورد استفاده، به دو روش انجام می شود:

  • راهکار اول استفاده از تجهیزات تابلویی

روش اول استفاده از رله هوشمند است. این رله ها ابعاد بزرگی دارند و در داخل تابلو برق نصب می شوند. ماژول های رله تعداد کانال متفاوتی دارند که بسته به نیاز پروژه قابل انتخاب است. در این روش نیازی به نصب کلید برای کنترل روشنایی نیست. هر کانال رله هوشمند قادر است به عنوان یک کلید تک پل عمل کرده و لامپ های متصل شده به خودش را روشن کند.

جهت خاموش یا روشن کردن بخش های متصل به رله از اپلیکیشن خانه هوشمند استفاده می شود. اگرچه عموما کلیدهایی برای کنترل دستی بر روی رله در نظر گرفته می شود. اما به دلیل نصب رله ها در تابلو برق کاربری آن ها راحت نیست.

نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آَن توجه کنید، زیرساخت سیم کشی مورد نیاز است. در صورتی که قصد استفاده از سیستم تابلویی را دارید، سیم کشی ساختمان هوشمند باید متناسب با سیستم تابلویی انجام شود.

  • راهکار دوم استفاده از کلید لمسی هوشمند

در این روش سیم کشی به صورت معمول انجام می گیرد. تنها تفاوت این روش با سیستم سنتی، استفاده از کلیدهای هوشمند به جای کلید سنتی است. کلید لمسی هوشمند علاوه بر عملکرد به عنوان کلید محلی (مانند کلیدهای مکانیکی سنتی) از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند نیز قابل کنترل است.

کلیدهای هوشمند براساس پروتکل ارتباطی به انوع مختلفی تقسیم می شوند. برخی از پروتکل های ارتباطی بر بستر سیمی استوار هستند و برخی دیگر از ارتباط بی سیم استفاده می کنند. در هنگام انتخاب کلید مورد نظر حتما به پروتکل ارتباطی آن دقت کنید.

امنیت در ساختمان هوشمند

معمولا پس از شنیدن نام سیستم امنیتی، دزدگیر به ذهن مخاطب خطور می کند. دزدگیر به همراه متعلقاتی از جمله سنسورهای هوشمند، دوربین های مدار بسته و … سیستم امنیتی خانه هوشمند را تشکیل می دهند.

سیستم امنیتی هوشمند قادر است هرگونه ورود غیرقانونی به داخل ساختمان را از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند، تماس تلفنی و یا پیامک به کاربر اطلاع دهد. علاوه بر این با استفاده از سیستم های امنیتی هوشمند کاربر قادر خواهد بود سناریوهای متنوعی را برای سیستم تعریف کند.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم امنیتی خانه هوشمند بسیار متنوع هستند و بین شرکت های مختلف عرضه کننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان متفاوت است.

سیستم امنیتی خانه هوشمند

کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش

جهت کنترل سیستم سرمایش و گرمایش در ساختمان هوشمند می توان از تجهیزات متفاوتی استفاده کرد. تجهیزات انتخاب شده جهت کنترل، به نوع سیستم سرمایش و گرمایش و همچنین نیازهای کاربر وابسته است.

به عنوان مثال چنانچه از پکیج و کولرگازی برای گرمایش و سرمایش ساختمان استفاده می کنید، با استفاده از رله هوشمند می توانید آن ها را به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند خاموش یا روشن کنید.

اما در صورت استفاده از فن کویل می توانید ترموستات هوشمند را در پروژه نصب کنید. مزیت استفاده از ترموستات نسبت به رله هوشمند، قابلیت تنظیم دما است. در صورتی که با استفاده از رله فقط می توانید تجهیزات را خاموش و روشن کنید.

تهویه مطبوع در ساختمان های هوشمند

گاهی اوقات می توان از ترموستات برای کنترل پکیج و کولرگازی نیز استفاده کرد. در این صورت خروجی فرمان شیر برقی ترموستات به عنوان کنترل روشن یا خاموش بودن کولر و پکیج مورد استفاده قرار می گیرد.

قفل ها در ساختمان هوشمد

بخش دیگر ساختمان هوشمند که می توان از طریق تلفن همراه هوشمند کنترل کرد، قفل ها هستند. قفل ها را نیز می توانید از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند باز کنید یا ببندید. برای این منظور درب ورودی آپارتمان به قفل الکترونیکی مجهز می شود. فرمان باز شدن این قفل از طریق یک رله هوشمند صادر می شود.

همچنین برای کنترل درب ورودی پارکینگ می توان از یک رله هوشمند در ماژول فرمان جک درب برقی استفاده کرد. با استفاده از این تکنولوژی به جای استفاده از ریموت برای بازکردن درب پارکینگ و همچنین به جای کلید جهت باز کردن درب ورودی از تلفن همراه خود استفاده خواهید کرد.

کنترل لوازم برقی در ساختمان هوشمند

جهت کنترل لوازم برقی در خانه هوشمند از پریز یا رله هوشمند استفاده می شود. پریزهای هوشمند در دو نوع روکار و توکار عرضه می شوند. همچنین رله هوشمند قادر است به عنوان یک ماژول عملگر در پشت پریز سنتی شما نصب شده و آن را به یک پریز هوشمند تبدیل کند.

زمانی که پریز شما هوشمند شد، وسیله الکتریکی متصل به پریز را می توانید از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید. به عنوان مثال صبح که تازه از خواب بیدار شده اید بدون اینکه از جایتان بلند شوید چای ساز را روشن می کند و… .

کنترل لوازم الکتریکی در ساختمان هوشمند

سایر امکانات ساختمان هوشمند

علاوه بر موارد یاد شده در بالا، خانه هوشمند امکانات دیگری را نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ نور مخفی به کمک موبایل
  • پرده برقی هوشمند
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند آبیاری
  • کنترل دمای آب استخر
  • کنترل دما و رطوبت

علاوه بر قابلیت های ذکر شده برای خانه هوشمند در این مقاله، قابلیت های فراوان دیگری نیز می توان برای آن برشمرد. به بیان ساده می توان گفت ساختمان هوشمند قادر است تمام نیازهای کنترلی کاربران را برآورده کند.

سناریوها در ساختمان هوشمند

همانطور که اشاره شد سناریوها به منظور کنترل همزمان اقدامات کنترلی در خانه هوشمند تعریف می شوند. به عنوان مثال سناریوی بیدار شدن از خواب می تواند شامل اقدامات کنترلی زیر باشد:

  • کنار رفتن پرده ها
  • روشن شدن چای ساز
  • روشن شدن تستر
  • پخش یک موزیک ملایم صبحگاهی
  • و …

نتیجه گیری

ساختمان هوشمند نیز مانند اغلب فناوری های جدید، به منظور افزایش آسایش و رفاه کاربران توسعه داده شده است. با استفاده از سیستم خانه هوشمند قادر خواهید بود تمام کنترل های لازم برای ساختمان را از طریق تلفن همراه خود انجام دهید.

جهت نصب و راه اندازی سیستم خانه هوشمند، انجام دقیق نیاز سنجی و سپس طراحی سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است.جهت کسب مشاوره رایگان در زمینه هوشمندسازی ساختمان، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید