روش های هوشمندسازی ساختمان ها چگونه

فهرست مطالب

هوشمندسازی ساختمان ها چگونه صورت می گیرد؟ این سوالی است که در این مقاله پاسخ آن را جستجو خواهیم کرد. قبل از بیان روش اجرای هوشمند سازی به یک سوال مهم تر باید پاسخ دهیم. اصولا هوشمندسازی چیست؟ در ادامه پس از ارائه توضیحی کوتاه پیرامون هوشمندسازی،به بررسی روش های اجرای این کار می پردازیم. با من همراه باشید …

منظور از هوشمندسازی ساختمان ها چیست؟

طبق تعریف ساختمانی که در آن برخی عملیات کنترلی از طریق سیستم های هوشمند یا اپلیکیشن تلفن همراه انجام می شود، هوشمند نامیده می شود. برای انجام عملیات کنترلی در خانه هوشمند نیازی به حضور فیزیکی کاربر در محل نیست و کاربر قادر خواهد بود از راه دور عملیات مورد نظرش را به انجام برساند.

ساختمان هوشمند سخت افزارهای متفاوتی دارد که به کمک آن ها تجهیزات مختلف را کنترل می کنند. این سخت افزارها به اینترنت متصل می شوند و امکان کنترل از راه دور را برای کاربر فراهم می کنند. از سوی دیگر با نصب یک برنامه کاربردی بر روی تلفن همراه هوشمند و معرفی تجهیزات به آن، امکان کنترل تجهیزات به کمک موبایل فراهم می شود. از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل لوازم برقی
  • کنترل پرده و درب برقی
  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل آبیاری باغچه ها
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز و …

براساس امکانات مورد نیاز و وضعیت ساختمان، تغییراتی در هوشمندسازی ساختمان ها رخ می دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هوشمندسازی ساختمان ها

برای بررسی هوشمندسازی ساختمان می توان انواع مختلف تجهیزات را در دسته بندی های مختلف قرار داد. در یکی از این دسته بندی ها تجهیزات را براساس نوع ارتباط با یکدیگر تقسیم می کنند. بر این اساس دو گروه تجهیزات خانه هوشمند بی سیم (وایرلس) و خانه هوشمند با سیم (تحت وایر) قابل بررسی است. در یک دسته بندی دیگر ساختمان ها را از نظر نوع عملکرد و میزان کنترل های قابل انجام توسط کاربر دسته بندی می کنند. در این دسته بندی می توان به BMS و اتوماسیون خانگی اشاره کرد.

هوشمندسازی ساختمان ها

زمانی که هدف از هوشمندسازی ساختمان ها، کنترل بخشی از تجهیزات مربوط به یک واحد ساختمان باشد عبارت اتوماسیون خانگی یا خانه هوشمند به کار برده می شود. به عنوان مثال در یک ساختمان هوشمندسازی صرفا جهت کنترل سیستم روشنایی واحدها صورت بگیرد. در این صورت اصطلاح اتوماسیون خانگی واژه مناسبتری است.

در سوی دیگر bms که مخفف سیستم مدیریت ساختمان است برای هوشمندسازی کلیه بخش های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. طبق این تعریف bms اغلب برای مجتمع های تجاری و اقامتی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در این مجتمع ها مشاعات از اهمیت ویژه ای برخوردارند و کنترل تجهیزات مرتبط با مشاعات به عهده مدیریت مجموعه است. در مجتمع های مسکونی شاید به دلیل به تفاهم نرسیدن ساکنین، کمتر شاهد اجرای bms هستیم.

مزایای هوشمندسازی ساختمان ها

هوشمندسازی ساختمان ها مزایای زیادی دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • کنترل پذیری بیشتر سیستم
  • کنترل تجهیزات از راه دور
  • افزایش سطح کارآمدی تجهیزات
  • ارتقا سطح زندگی و آسایش بیشتر
  • و …

در ادامه به بیان نحوه هوشمندسازی ساختمان ها می پردازیم.

مراحل هوشمندسازی ساختمان ها

به منظور درک بهتر موضوع روند انجام کار را در چند مرحله تقسیم کرده ایم. مراحل هوشمندسازی ساختمان عبارتند از:

  • نیازسنجی و تعیین تجهیزات مورد نیاز
  • انتخاب محصولات هوشمندسازی ساختمان و خرید محصولات
  • نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

نیازسنجی

در این مرحله با توجه به نیازهای کاربر نیازسنجی ساختمان هوشمند صورت می گیرد. بهتر است برای انجام نیازسنجی از یک مشاور خبره کمک بگیرید.

مشاوران خانه هوشمند گلدوِر آماده ارائه هرگونه مشاوره به صورت رایگان به شما هستند.

نیازسنجی هوشمندساز ی ساختمان ها

به طور کلی جهت نیازسنجی لازم است ابتدا امکانات مورد نیاز خود را مشخص کنید. کدام یک از امکانات خانه هوشمند برای شما مورد نیاز است؟ یا به عبارت دیگر قصد هوشمندسازی کدام بخش های خانه را دارید؟ در مرحله بعدی باید جزئیات بیشتری را در مورد هریک مشخص کنید. به عنوان مثال تعداد سرخط های روشنایی، نوع سیستم سرمایش و گرمایش و تعداد لوازم الکتریکی که می خواهید به سیستم هوشمند متصل شوند.

انتخاب و خرید تجهیزات

برخلاف سیستم های سنتی مورد استفاده در ساختمان که تنها یک خط انتقال قدرت دارند، در هوشمندسازی ساختمان ها به یک خط انتقال داده نیز نیاز داریم. انتقال داده در این سیستم ها می تواند به صورت سیمی یا بی سیم انجام شود. انتخاب زیرساخت انتقال داده یا نوع سیستم هوشمند یک گام مهم است که با توجه به امکانات مورد نیاز، شرایط پروژه و بودجه در نظر گرفته شده انجام می شود.

به عنوان مثال اگر برای یک ساختمان در حال استفاده قصد خرید تجهیزات را دارید، تجهیزات بی سیم انتخاب بهتری هستند. زیرا چالش های مربوط به تغییر سیم کشی و زیرساخت را نخواهید داشت.

در مرحله بعد با توجه به نیازهای پروژه باید اقدام به انتخاب تجهیزات کنید. در ادامه کاربردهای مهمترین تجهیزات مورد استفاده در هوشمندسازی ساختمان ها را از نظر می گذرانیم

کلید لمسی هوشمند: از این کلیدها به منظور کنترل تجهیزات روشنایی و پرده برقی استفاده می شود.

رله هوشمند: رله های هوشمند را می توان به جرات پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان هوشمند معرفی کرد. رله ها را می توان تقریبا برای کنترل همه بخش های سیستم هوشمند از جمله تجهیزات روشنایی، لوازم برقی و … مورد استفاده قرار داد. برخی مواقع برای کنترل تجهیزات روشنایی به کمک رله هوشمند، لازم است تغییراتی را در ساختار سیم کشی ایجاد کنید.

ترموستات هوشمند: از ترموستات ها به منظور کنترل برخی از انواع سیستم های سرمایش و گرمایش استفاده می شود. ترموستات ها قابلیت نگه داشتن دما در یک حد ثابت را دارند. لازم به ذکر است با توجه به تفاوت مکانیزم کنترلی تجهیزات مختلف سرمایش و گرمایش، ترموستات های مورد استفاده برای هر یک متفاوت است.

نصب و راه اندازی

این مرحله با توجه به نوع تجهیزات انتخاب شده می تواند پیچیده یا بسیار راحت باشد. نصب و راه اندازی برخی از سیستم های هوشمندسازی ساختمان از پیچیدگی بالایی برخوردار است و باید توسط یک تیم فنی آموزش دیده انجام شود.

اما برخی از محصولات راحتی قابل نصب و راه اندازی هستند. به عنوان مثال تجهیزات خانه هوشمند گلدور بدون نیاز به دانش و آموزش ویژه، به راحتی نصب و راه اندازی می شوند. به همراه هریک از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان گلدوِر یک دفترچه نصب و راه اندازی گام به گام ارائه شده است که به راحتی می توانید با انجام مراحل وارد دنیای هوشمند شوید.

نتیجه گیری

هوشمندسازی ساختمان ها به روش های مختلفی انجام می شود که با توجه به نیازها و خواسته های شما تغییر می کنند. مهمترین مرحله هوشمندسازی ساختمان نیازسنجی دقیق و انتخاب درست محصولات مورد نیاز است که با توجه به سلیقه کاربر و ویژگی های محصولات شرکت های مختلف صورت می گیرد.

بهتر است در مرحله نیازسنجی از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید تا نیازسنجی را به درستی و با در نظر گرفتن همه جوانب آن انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید